Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Fredrik Stranne

Pionjär inom attraktiva medarbetarresor som skapar framgångsrika företag

Fredrik Stranne

Founder & CEO


På Coreworkers sedan: Starten 2006

Bäst på: Att koppla HR/people-perspektivet till framgångsrika verksamheter – från det strategiska till det operativa arbetet som krävs för att skapa attraktiva arbetsplatser och framgångsrika verksamheter

Fredrik Stranne

Founder & CEO


På Coreworkers sedan: Starten 2006

Bäst på: Att koppla HR/people-perspektivet till framgångsrika verksamheter – från det strategiska till det operativa arbetet som krävs för att skapa attraktiva arbetsplatser och framgångsrika verksamheter

Med erfarenhet från över 150 verksamheter i alla branscher och storlekar har Coreworkers grundare och vd Fredrik Stranne sett och hanterat de flesta utmaningar som arbetsgivare möter i att attrahera och behålla rätt medarbetare. – Mina erfarenheter av att arbeta under lång tid med vd, ledningsgrupper, HR, marknad och kommunikation har gjort mig och mitt team på Coreworkers duktiga på att skapa värde för verksamheter utifrån ett People and Cultureperspektiv – och skapa verklig förändring och förbättring av arbetsplatser genom hela medarbetarresan.

Vad gjorde du innan du grundade Coreworkers?

Jag är beteendevetare och har gått p-programmet. Därefter har jag jobbat brett med HR-frågor som HR-specialist och HR-chef samt varit employer branding-ansvarig på Arla där vi byggde ett starkt arbetsgivarvarumärke inifrån och ut. Dessutom var jag år 2001 stipendiat på Wharton School of Business där jag skrev en rapport om ERM – Employee Relationship Management. Jag förde över tänket från marknadsföring mot kunder till medarbetare – vikten av att attrahera, engagera och behålla genom hela medarbetarresan.

Varför startade du Coreworkers?

När jag jobbade inom HR så upplevde jag ett behov av en kommunikationsbyrå som förstod och kunde stötta HR med kommunikation på både strategisk och operativ nivå. Jag ville att vi skulle bli en sparringpartner till HR för att stötta, peppa och som på djupet förstår People and Culture och kan hjälpa till med transformation och förändringsarbete. Har ni en ny affärs- eller verksamhetsstrategi? Kom till oss så får vi med medarbetarna – de ni redan har och de ni behöver på resan framåt!

Vad är den största skillnaden mellan då och nu?

Idag är de frågorna vi arbetar med strategiska verksamhetsfrågor och inte bara HR-frågor. Vi ser ett större intresse för och fokus på frågorna. Och så läggs det mer vikt vid att inte bara attrahera – utan även behålla medarbetare. Det är glädjande att vi idag får jobba mer långsiktigt med inte bara en ansvarig för studentkontakter, utan med högsta ledningen som driver frågorna. Det gör att vi ännu mer kan bidra till en varaktig förflyttning och förbättring.

Har du något riktigt bra tips till den arbetsgivare som vill levla upp sin employer branding?

Det är ett långsiktigt arbete att bygga arbetsgivarvarumärke. Ledningen behöver vara med på resan. Det kan vi också hjälpa till med. Ett bra tips är att lägga fokus på att bygga en attraktiv arbetsplats på insidan samtidigt som man jobbar med den externa kommunikationen. Så klart är jag partisk, men jag tycker att HR precis som marknad bör samarbeta med en dedikerad kommunikationsbyrå.

Har du något drömuppdrag inom employer branding?

Drömuppdragen handlar alltid om att göra en varaktig förbättring. Att få vara med som en partner och stötta förändringsresan över tid. Om det sedan handlar om att öka attraktiviteten, stärka kulturen, öka engagemanget eller minska omsättningen av medarbetare spelar ingen roll – det viktiga är att få arbeta med en dedikerad ledning för att skapa arbetsplatser där människor trivs, känner tillit, tillhörighet och kan växa – oavsett bransch. Och att sedan kommunicera det till befintliga och potentiella medarbetare. Happy people ger happy business!

Fler medarbetare