Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Karl Fredrik Mattsson

Socionomen och paltförfattaren som hittade hem i det kreativa skrivandet

Karl Fredrik Mattsson

Copywriter


På Coreworkers sedan: februari 2023

Bäst på: att skriva och att vrida på idéer ett extra varv

Karl Fredrik Mattsson

Copywriter


På Coreworkers sedan: februari 2023

Bäst på: att skriva och att vrida på idéer ett extra varv

Det är utmanande att skriva kort. Och det är ännu svårare om uppdraget är att sammanfatta Karl Fredrik Mattsons minst sagt brokiga erfarenheter. Han är från början socionom och jobbade under några år med familjer i kris och hamnade därefter på Amnesty med fundraising. Under sin föräldraledighet insåg han att det var kreativt skrivande han ville ägna sig åt, och bestämde sig för att skola om sig till copywriter på Berghs 2-åriga kreatörslinje. Parallellt har Mattsson spelat popmusik, skapat konst och skrivit böcker. Efter flera år på olika byråer, inhouse och som frilans har han nu landat hos oss på Coreworkers – hitlockad av vår kampanj för Akademiska sjukhuset.

Vad var det som fick dig att vilja jobba på Coreworkers?

Jag var efter en tid som frilans sugen på en lite mer fast tillvaro igen, och fick syn på en kampanj från Coreworkers för Akademiska sjukhuset. Den var väldigt välgjord och intresserade mig, och gjorde att jag fick upp ögonen för employer branding. Området är nytt för mig och känns spännande. Jag ser fram emot att få djupdyka i riktiga, viktiga jobb – arbetet är ju ofta det första man pratar om på en middag så vad medarbetarna säger om jobbet spelar stor roll!

Vad tar du med dig från ditt tidigare arbetsliv till Coreworkers?

Jag är bra på att ta fram idéer för koncept och kampanjer, och att skriva (hoppas jag). Jag tycker det är kul att vrida på saker och ting ett snäpp till. Det ska bli jättespännande att göra det med alla de intressanta varumärken som Coreworkers jobbar med. Att få lyfta fram medarbetarna känns sympatiskt och roligt! Att vi dessutom arbetar med kunder under lång tid ger bra förutsättningar för att kunna ta fram riktigt bra idéer.

Nämn en talang som du får utveckla här på Coreworkers?

Det som är kul som copy är att man lär sig en massa konstiga saker. Jag var på ett möte nu och fick se ett modernt sågverk, det var superintressant att se hur det fungerar! Det ska bli roligt att hjälpa arbetsgivare att hitta och lyfta fram sina egna USP:ar, många gånger blir man ju hemmablind så det är sådant som vi som kommer in utifrån kan hjälpa till med. Och människor har alltid intresserat mig.

Du är författare också, berätta!

Jag kommer ursprungligen från Norrbotten och skrev en bok om palt (”Palt: en svensk klassiker i osedvanligt många varianter”, Norstedts 2018) där jag lyfter fram spännande norrbottningar som Mikael Niemi och deras relation till maträtten. ”Den joggande rökaren” (Nord & Hild 2021) är en självbiografisk löpardagbok. Jag ville försöka sluta röka och har en filosofi om att i stället för att sluta med saker så ska man börja med något annat. Så jag började microjogga, alltså springa max två kilometer åt gången. Jag hade behov av att skriva också, men jag fick bara skriva om jag hade sprungit. Snart kommer boken ut i Nederländerna också, vilket blir spännande.

Fler medarbetare