Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nya perspektiv för PwC

PwC sökte nya perspektiv – och fick hundratals.


Utmaning

Inför hösten behövde PwC rekrytera en stor mängd nya medarbetare, vilket är svårt när man verkar på en marknad med hög konkurrens och jakt efter de bästa förmågorna. En annan utmaning är den historiska bilden av PwC som ett lite konservativt revisionsbolag – många intressanta kandidater inom nya affärssegment kanske inte ens kände till att PwC var en tänkbar arbetsgivare. Då detta var en större kampanj med mycket mediautrymme var det viktigt att rekryteringskampanjen också fungerade varumärkesbyggande mot kundmarknaden.

Lösning

Kampanjkonceptet byggde på att berätta om att det är en bredd av perspektiv som tillsammans ger PwC styrkan att skapa lösningar för deras kunder. Det blev ett effektivt sätt att i rekryteringssyfte visa upp bredden av möjliga roller inom PwC, medan det mot kund visade den bredd av kompentenser som PwC kan bidra med. Genom att arbeta med ett spann från det förväntade (skatterådgivning) till det oväntade (cybersäkerhet) gav vi en klarare bild av det moderna PwC – med en lika stor bredd av kompetenser som bakgrunder och erfarenheter. De breda enheterna pekade vidare till PwC:s rekryteringswebb, där en längre film följer fem medarbetare som berättar om hur det är att arbeta på PwC – ur sina perspektiv. Syftet var återigen att visa bredden av personligheter, uppdrag och möjligheter som finns på PwC. För att vara så autentisk som möjligt bygger filmen enbart på inspelade intervjuer med de medverkande.

Resultat

Kampanjen gav direkt resultat på PwCs karriärsajt. Referrals ökade med 329 %, den organiska trafiken till sajten ökade med 68 %, medan direkttrafiken ökade med 76 %. Men så behöver förstås besöken också leda till ansökningar.

Johan Eriksson, Kommunikationschef på PwC: "Vi är oerhört nöjda med samarbetet med Coreworkers och med effekten av kampanjen. Det handlar om 33 procent fler ansökningar jämfört med året innan. Men viktigast av allt är att antalet slutförda rekryteringar har ökat med hela 45 procent. Kort sagt – vi har nått rätt personer, och övertygat dem om att PwC rätt plats att bidra med sitt perspektiv."

Katarina Roddar, personaldirektör på PwC: "Fokus var på att visa upp våra egna medarbetare och olika roller som man kanske inte förväntar sig att PwC erbjuder. På det sättet fungerade rekryteringskampanjen varumärkesbyggande, vilket också gett ett fantastiskt resultat.”

Vi är oerhört nöjda med samarbetet med Coreworkers och med effekten av kampanjen. Det handlar om 33 procent fler ansökningar jämfört med året innan. Men viktigast av allt är att antalet slutförda rekryteringar har ökat med hela 45 procent!

Fler case