Att behålla rätt medarbetare har blivit ett allt viktigare fokus. Här får du veta mer om vad som får medarbetarna att trivas och prestera – längre.
Mer engagerade medarbetare som inspireras av ett starkt arbetsgivarvarumärke kan leda till lägre personalomsättning, högre produktivitet och högre arbetsmoral. Forskare vid Georgetown University pekar ut inbäddning, eller på engelska, job embeddedness, som en orsak till att medarbetare väljer att stanna i en organisation.
Inbäddning handlar om att medarbetaren bygger upp en relation till organisationen som gör det svårare att lämna den.
Inbäddningen kan bestå att flera olika delar, bland annat sociala relationer inom organisationen, värderingsmässig och kulturell koppling till organisationen, samt att en uppsägning skulle innebära uppoffringar av olika slag. De här banden mellan individen och organisationen gör att en uppsägning från individens sida blir mindre attraktiv och svårare att genomföra.
Att stärka inbäddningen kan därför vara ett effektivt sätt att minska personalomsättningen. Utöver att inbäddning bidrar till färre avslut, bidrar det även till bättre prestationer och ett starkare medarbetarskap.
Så hur gör man det då? Varje organisation behöver ta fram sin egen behålla-strategi (på engelska retention strategy). Affärsmagasinet Forbes listar 15 områden att arbeta igenom:
Vi på Coreworkers har sedan 2006 hjälpt hundratals arbetsgivare att stärka sina band till befintliga och morgondagens medarbetare. Låt oss utforska hur vi tillsammans kan stärka ert arbetsgivarvarumärke så att ni bättre kan nå era mål!