I sämre ekonomiska tider är det lätt att hårdbromsa. Men att fortsätta hålla fanan högt för en bra medarbetarupplevelse är a och o. Smarta arbetsgivare vet att det är i de tuffa tiderna man visar vad man verkligen går för. Genom att satsa på medarbetarupplevelsen byggs känslan av tillhörighet och sammanhang så att medarbetarna kan fortsätta göra sitt bästa på jobbet.
De ekonomiska utsikterna ser inte roliga ut. Rapporterna om vikande konjunktur duggar tätt. För många arbetsgivare innebär det att åtstramningar måste till. Men se till att agera smart – och långsiktigt.
En stark känsla av tillhörighet kommer hjälpa er att behålla era medarbetare. Den är den solida grunden ert bygge står på. Och ser vi på lång sikt är det den ni kan bygga vidare på framöver så ni slipper börja om från början. Att ha rätt medarbetare på plats och med rätt inställning och engagemang för jobbet ger er ett konkurrenskraftigt försprång.
– När pendeln svänger och konjunkturen förstärks igen kommer vinnarna på talangmarknaden vara de arbetsgivare som behandlade människor med respekt och omtanke, säger Fredrik Stranne, vd och grundare på Coreworkers.
Det är lätt att tro att människor nöjer sig när det blåser hårt ekonomiskt: ”Bara jag får behålla jobbet”. Men det är att lura sig själv. Faktum är att dagens arbetskraft bryr sig mycket om att göra ett positivt avtryck och de kräver detsamma av sina arbetsgivare. 76 procent av de 2 000 svarande i en amerikansk undersökning uppger att de vill jobba för en arbetsgivare som gör gott för världen. Nära två tredjedelar av dem tycker inte att företagens nuvarande insatser för miljö- och samhällsutmaningar är tillräckliga. Samma undersökning visar att upp till hälften av medarbetarna är beredda att säga upp sig om inte arbetsgivaren lever upp till deras förväntningar och matchar deras värderingar. 35 procent har dessutom redan gjort det någon gång. En lika stor andel är beredd att gå ner i lön mot att företaget matchar deras värderingar.
– Idag behöver du som arbetsgivare ta ställning i viktiga frågor och skapa rätt förväntningar som du lever upp till – och att aktivt kommunicera det mot befintliga och framtida medarbetare, säger Fredrik Stranne.
”Quiet Quitting” eller ”tyst nedtrappning” kallas det när personalen bara presterar precis tillräckligt i sitt jobb. Orsaken kan vara att medarbetaren känner att hen har stagnerat i sin utveckling eller är missnöjd med arbetsuppgifter eller arbetsbelastning. Det bästa sättet att motverka den tysta nedtrappningen (en del skulle kalla det ett engagemangstapp) är att som ledare fånga upp medarbetarens behov.
– Fråga aktivt vad medarbetaren behöver för att fortsätta vara engagerad och trivas i sin roll. Och kommunicera tydligt hur ni som arbetsgivare kan möta behoven. Behålla är det nya attrahera – och för att göra det krävs kontinuerlig dialog och fortsatta insatser för att hålla engagemangslågan levande, säger Fredrik Stranne.
JENNIE JENSEN