Hur många sidor har en bok? Är blå den finaste färgen? Var annonskampanjen bra? Vissa frågor är omöjliga att svara på. Andra kan man ta hjälp av siffror för att hitta svaren.
Ja, vad är egentligen bra? Det är en fråga som är omöjlig att svara på, men frågan i rubriken går faktiskt att svara på om det finns ett uppsatt mål. Så innan man ger sig in i siffror och statistik för att utvärdera, måste man börja med att sätta konkreta mål.
Om det bara är uppmärksamhet som eftersträvas, då mäter man helt enkelt resultatet av räckvidden, det vill säga hur många som exponerats för annonsen. Men oftast vill man ju förmedla något mer, man vill att mottagaren ska ta till sig mer information än bara innehållet i själva annonsen: Agera, köpa, ansöka, tipsa en kompis, klicka sig vidare till en kampanjsajt.
Så var fallet med vår kampanj ”Väx in i rollen”, riktad mot sjuksköterskestudenter, för Akademiska sjukhuset. Målet med kampanjen var att berätta varför man som nyexad sjuksköterska ska välja att börja jobba på just Ackis. Och det ville vi ju såklart att så många relevanta personer som möjligt skulle ta del av. Därför var målet med vår annonsering den här gången att få mottagaren att klicka sig vidare till kampanjsajten.
I det här fallet blev det relevant att titta på annonsernas klickfrekvens (CTR från engelskans Click-through rate). Då får man fram en procentsats på hur bra annonsen lyckats fånga besökarens intresse och hur många som klickat sig vidare. Låg siffra, dålig konvertering. Hög siffra, hög konvertering. Logiskt.
Den här kampanjen annonserades på Facebook, Instagram och Snapchat – relevanta kanaler för att nå målgruppen. Och om vi ska grotta ner oss i lite siffror, en ”bra” CTR för rekryteringsannonser generellt är 1%. Linkedin benchmarkar en ”good-enough” CTR mot 0,5% och medel för all annonsering på Facebook är 0,89%*. Kollar vi på konverteringen inom ”jobb och utbildning” på Facebook så ligger den ännu lägre, 0,55%*.
Vi var väldigt nöjda med resultatet av annonseringen för ”Väx in i rollen” när den gick första gången i våras, då snittade våra annonser på 2,98% i CTR. Och när kampanjen rullade ut en andra gång nu i höstas optimerade vår partner KSMG annonseringen ytterligare ett snäpp, med ett mer än fördubblat resultatet som följd. CTR landade på hela 6,2%.
Hur har den här kampanjen då hjälpt Ackis med sin rekrytering? Efter så här kort tid är det såklart svårt att dra långsiktiga slutsatser, men inflödet av förfrågningar till rekryteringsteamet har ökat. De märker att det är fler som är nyfikna på att höra mer om vad Ackis kan erbjuda nyexade.
Så för att återgå till frågan i textens inledning – när är en digital annons egentligen bra?
Det enkla svaret är: När den skapar det resultat man önskar.
Här kan du se kampanjsajten för Väx in i rollen.
* Källa: wordstream.com