Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2020-09-22

Medarbetarbilderna – ett viktigt signalvärde i arbetsgivarkommunikation

Med professionella bilder på människorna som gör verksamheten möjlig, kan kommunikation gå från påklistrad och intetsägande till äkta och intressant. På Coreworkers vet vi att när medarbetare får komma till sin rätt i fotograferingen och bli behandlade som de talanger de är, så lyser det igenom. Sådana bilder skapar inte bara ambassadörer inom företaget – det skapar attraktionskraft utanför verksamhetens väggar.

När företag satsar på sina produkter, tjänster och innovationer så läggs ofta stora budgetar upp för att nå ut, stå ut och ta plats på marknaden. Att jobba med medarbetarkommunikation är inte annorlunda. Hur viktigt är det för er att attrahera och rekrytera de bästa talangerna? Hur mycket betyder medarbetarnas engagemang? Bildkvaliteten är en av de parametrar som säger något om ambitionerna och värdet av såväl medarbetarnas som kommunikationens insats. Men det är långt ifrån den enda anledningen till att satsa på en gedigen och mångsidig bildbank, där såväl stillbilder som rörligt intresseskapande material ingår.

– Jag har märkt att medarbetarfotograferingen blir en central del av implementeringen av hela Employer Branding-arbetet. Här är det viktigt att få med hela verksamheten och att visa upp bredden. När jag och fotografteamet reser runt och träffar olika medarbetare blir det ett ”buzz”. Alla blir så nyfikna när vi kommer. Och när vi vunnit deras förtroende blir de ambassadörer för arbetet eftersom de tycker att det var ett kul avbrott i vardagen, menar Johan Mork, Art Director på Coreworkers.

Konkurrensen om de bästa talangerna är stor. Att välja en arbetsplats, är för många också ett stort och känslomässigt beslut. För alla som jobbar med employer branding är det viktigt att tänka på att medarbetarbilderna har ett stort signalvärde i kommunikationen. Bildspråket, det visuella och medarbetarnas berättelser är en förutsättning för att göra medarbetarlöftet levande – både inom och utanför företaget. Så om ni är ett företag som värderar talanger och ambassadörer, ska medarbetarna få behandling som ambassadörer och talanger. Satsa extra allt. Det kommer att ge ert arbetsgivarvarumärke extra allt tillbaka!

Bilder/filmer är tagna bakom kulisserna under medarbetarfotografering för Sveaskog i Växjö, Karlskoga, Lycksele, Stockholm och Älvsbyn under hösten 2020.

Fler nyheter