Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2019-12-27

Ett enhetligt bildspråk för LKAB

Varför är det så viktigt att skapa en medarbetarbildbank med ett enhetligt uttryck? Främst för att skapa förutsättningar att alltid förmedla samma känsla och tonalitet – oavsett kanal och målgrupp. Och en bred bildbank gör det lättare att skapa attraktiv kommunikation, att vara snabb och att alltid stå ut i bruset med en egen röst.

Vi har jobbat med LKAB under en längre tid och tagit fram både EVP och koncept för deras employer branding. Under hösten 2019 påbörjade vi arbetet med att bygga upp deras medarbetarbildbank – en viktig byggsten i deras arbetsgivarkommunikation. Det blev en resa som tog vår Art Director Johan Mork till Kiruna där huvudkontoret finns.

Hur var resan?
– Otroligt inspirerande och lärorik! Att man får hänga med – och lära känna – nya personer är bland det roligaste som finns. Medarbetarna var verkligen ett sammansvetsat gäng. Alla var väldigt tillmötesgående, intresserade och bjöd på sig själva. Det kändes familjärt, berättar Johan.

Varför är det så viktigt att fota medarbetarna?
– Framför allt för att få en äkta och trovärdig bild av de personer som gör jobbet på riktigt. Alla är unika på sina sätt – det finns så många historier att berätta.

Vad har varit extra viktigt med LKAB?
– Vi ville verkligen fånga både människornas personliga kraft och den unika miljö som är så närvarande för medarbetarna på LKAB. Här blev valet av fotograf avgörande. Vi valde därför Andreas Lind som är en riktigt duktig lifestylefotograf för att förverkliga vår vision för LKAB:s nya bildspråk.

Vad ska man tänka på för att förmedla rätt känsla?
– Eftersom nästan alla säger “jag blir aldrig bra på bild”, så börjar jag alltid med att lätta upp stämningen med medarbetaren. Jag frågar lite om intressen, ambitioner eller bara vad som är roligast just nu för att hitta det personliga. För det handlar ju inte om att bli snygg på bild – det är mycket mer intressant att se en personlighet lysa igenom, tycker Johan.

Vad var det bästa med resan till Kiruna och LKAB?
– Det är ett tight och roligt samarbete tillsammans med kunden. Det blir alltid bäst resultat när vi jobbar ihop och tar vara på varandras kunnande, avslutar Johan.

Vi ser fram emot en fortsatt lång resa tillsammans med LKAB.

Här är ett par av de bilder som vi redan börjat använda i medarbetarkommunikation för LKAB:

Fler nyheter