Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2022-11-16

Tre hetaste trenderna inom employer branding

En arbetsplats att vara sig själv på, supermålinriktad kommunikation – och attraktion genom hela medarbetarlivscykeln. Det är de tre hetaste trenderna inom employer branding och people&culture globalt just nu.

Coreworkers ingår i det globala nätverket One Agent, en sammanslutning av 13 byråer med people-fokus. Vid den senaste konferensen i London lyftes trenderna världen över. Här är de tre viktigaste som alla framåtlutade arbetsgivare bör arbeta med:

Skapa en arbetsplats där varje individ får blomstra

Mångfald, inkludering och tillhörighet är avgörande frågor för arbetsgivare som vill attrahera och behålla medarbetare med rätt kompetens. Att kunna vara den man är fullt ut och känna sig respekterad och uppskattad är grundläggande för att göra ett bra arbete och trivas på jobbet. Medarbetare som känner tillhörighet är mer produktiva, motiverade och engagerade. Dessutom ökar sannolikheten att de bidrar med sin fulla innovativa potential markant. Tillhörighet är alltså inte bara bra för individer, utan själva förutsättningen för affärer att frodas och att verksamheten ska nå vision och verksamhetsmål.

Slipa erbjudandet mot de målgrupper du vill attrahera – med EVP och personas

Arbetsgivare som är glasklara i sitt erbjudande och löfte gentemot kandidater och medarbetare med kompetensen de vill ha kommer gå vinnande ur kampen om talangerna. Ett företagsspecifikt EVP (employer value proposition) är lika nödvändigt som att veta hur man ska sälja sina produkter och tjänster. EVP är den övergripande budskapsplattformen för att sälja verksamheten som arbetsplats. Men här kan man även spetsa till sig mer och rikta budskapen exakt mot de talangsegment eller målgrupper som behöver nås. Ett effektivt sätt är att arbeta med personas, fiktiva karaktärer som representerar utvalda målgrupper. Personan beskriver målgruppens behov, mål, attityder och beteendemönster och ger möjlighet att effektivt målstyra kommunikationen till exakt de grupper man vill nå. Attrahera inte bara till organisationen, utan även specifikt till rollen och teamet. Chansen att hitta rätt personer som dessutom vill stanna längre, kommer öka markant.

Fortsätt attrahera och engagera medarbetare med en röd tråd i hela medarbetarresan

En lång och blomstrande relation kräver god kommunikation och omvårdnad – kontinuerligt. Så ser det inte bara ut i vänskaps- och parrelationer utan även på jobbet. Och på en arbetsmarknad där medarbetares tid i anställning blir allt kortare, gäller det att vara mer uthållig och fortsätta attraktions- och engagemangsinsatserna under hela medarbetarresan. Se till att bygga en plattform för medarbetarkommunikation där alla kommunikationsinsatser hänger ihop, både design och tonalitet. Allt för att säkerställa en riktigt bra medarbetarupplevelse och en stark och livskraftig relation på lång sikt.

Om Coreworkers och One Agent

Genom att vara en del av det globala employer branding-nätverket One Agent får Coreworkers tillgång till global expertis och trendspaning. Coreworkers kunder kan på så vis få lokal kännedom på talangmarknader utomlands för specialiserat stöd i globala employer branding-projekt. En förlängd arm ut i världen till utvalda experter, helt enkelt!

Vill du veta mer om hur vi på Coreworkers hjälper våra kunder med stark, tydlig och specifik arbetsgivarkommunikation? Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan lyfta er, tillsammans!

Och vill du få fler spaningar, sajna upp på vårt nyhetsbrev här!

Fler nyheter