Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2023-10-31

Förlorade medarbetare kostar miljoner – behålla är det nya attrahera

Efter pandemin har rörligheten på arbetsmarknaden ökat. Många verksamheter har både svårt att attrahera och behålla personal, vilket kan medföra att det är svårt att nå uppsatta mål och säkerställa lönsamhet. Coreworkers hjälper verksamheter inom alla branscher att skapa arbetsgivare där människor trivs, stannar och vill börja jobba.

Idag söker människor inte bara ett jobb, de vill också känna sig värdefulla och betydelsefulla. Det ställer ökade krav på arbetsgivarna. Tidigare har fokus legat på att skapa ett arbetsgivarvarumärke som attraherar kompetens, nu handlar det minst lika mycket om att behålla den.

– Det kostar runt 600 000 kronor att tappa en medarbetare så det är dyrt att inte vara en attraktiv arbetsplats. Medarbetarna är på riktigt verksamhetens viktigaste tillgång, säger Fredrik Stranne, grundare och vd i Coreworkers.

 

Engagerade medarbetare nyckeln till framgång

Han tillägger att många inte når sina verksamhetsmål för att de inte har rätt personal eller rätt kultur som stöttar verksamhetens målsättning.

– Många har en kultur som skapats under många år, men det är inte säkert att den stöttar den nya strategin. För att nå framgång krävs det att man har rätt kultur och engagerade medarbetare, säger Fredrik Stranne.

Verksamheter måste omvärdera hur de skapar en arbetsmiljö där medarbetarna får rätt förutsättning för att trivas, utvecklas och kunna nå sin fulla potential. Coreworkers har tjugo års erfarenhet av att hjälpa större och mindre verksamheter att skapa attraktiva arbetsplatser dit rätt medarbetare söker sig – och stannar kvar. Arbetssättet är brett, de träffar både ledning, chefer och medarbetare och genomför workshops och samtal och arbetar tätt ihop med företagens HR- och kommunikationsavdelningar.

 

Skapar attraktiva arbetsplatser

Genom att först göra jobbet på insidan skapar de en autentisk och kreativ kommunikation som inte bara gör medarbetarna stolta utan också attraherar de rätta talangerna.

– Vi är inte bara rådgivare, vi är genomförare. Vi lyssnar, undersöker, analyserar, rekommenderar och kommer med insikter. Sedan hjälper vi till att göra förändringen med målet att få ner personalomsättningen, skapa högre engagemang och öka stoltheten bland medarbetarna, säger Fredrik Stranne.

 

Utmaning i alla branscher

Coreworkers arbetar med företag från 150 anställda till över 175 000 medarbetare. De centrala frågorna om att skapa en attraktiv arbetsgivare och att behålla och utveckla talang är relevanta oavsett företagets storlek eller bransch.

– Har du inte en fantastisk insida kommer du aldrig få en fantastisk utsida. Det är medarbetarna som skapar kundlojalitet som ger pengar på sista raden, konstaterar Fredrik Stranne.

 

Fakta om Coreworkers

Coreworkers grundades av Fredrik Stranne och Claes Chatillon-Winberg. Passionen för arbetsgivarvarumärken och medarbetarkommunikation var kärnan redan då och är fortfarande hjärtat av verksamheten. Coreworkers ingår i det globala Employer Branding-nätverket OneAgent, tillsammans med ett 15-tal av världens ledande byråer inom Employer Branding och Employee Engagement.

Artikel publicerad i Dagens Industri 31 oktober 2023

Fler nyheter