Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2023-02-06

Ett starkt varumärke byggs inifrån med människorna först

Rickard Cox är marknads- och försäljningschef på företagshälsovården Avonova. Han krokade tidigt arm med hr-chefen eftersom han är övertygad om att employer branding och customer branding är två sidor av samma mynt.

– För mig är det givet att när man jobbar med tjänsteförsäljning så är det medarbetarna som är ute och förstärker kundupplevelsen. Kund- och medarbetarupplevelse sitter ihop och arbetar man med helheten så kommer man åt den potential som finns inbyggd i organisationen, säger Rickard Cox.

Tillsammans med Coreworkers ska Avonova se till att kund- och medarbetarresan går i fas och att all kommunikation går från insidan och ut. Utsidan behöver matcha det som finns på insidan och vice versa. Annonser mot kunder ska även attrahera framtida medarbetare och platsannonser ska väcka positiva känslor även hos den som är, eller vill bli, kund hos Avonova.

Var transparent från start

Varumärkesbygge måste enligt Rickard Cox ske långsiktigt och vara autentiskt.

– Vi kan inte vara någon annan än den vi är, vi måste utgå från vårt dna, vilka är vi som bolag. När du dejtar någon kan du kanske förställa dig två gånger, men sen blir det svårt att dölja vem du är. Det är bättre att vara transparent från start.

Rickard Cox vill att all kommunikation kring Avonova ska vara autentisk. Bilder ska spegla verkliga medarbetare och kundsituationer. Texter ska beskriva den faktiska verklighet som Avonova verkar i.

– Det är oerhört tillfredsställande när man får vara med och göra skillnad för en kund och ingå i ett kundteam som driver ett viktigt utvecklingsarbete, det vill vi visa.

Värdet av att jobba med samma byrå

Idag är Rickard Cox övertygad om värdet av att arbeta med en och samma byrå gentemot kunder och medarbetare. Ett kommunikationsprojekt som redan burit frukt för Avonova är satsningen på interna tankeledare inom väl utvalda områden där företaget vill positionera sig. Nyligen fick en av företagshälsovårdens läkare möjlighet att ställa upp som expert inom området beroendeproblematik i en intervju med Tv4. Läkaren har efter det fått flera intervjuförfrågningar av andra medier.

– Vi såg direkt hur det bygger intern och extern stolthet att vi vågar ta ställning i en samhällsviktig fråga, genom en av våra duktiga medarbetare.

Nu ser Avonova över vision, mission och värderingar. Det hålls workshops med medarbetarna så att insidan blir solid först.

– Alla ska få vara delaktiga i att bygga vår framtida marknadsposition och förstå sin del i helheten. Det är så lätt att sätta upp några värdeord på en tavla, men man måste arbeta med dem, förankra dem och vara överens om vad de betyder här hos oss.

Rickard Cox ser mycket fram emot den resa han och Avonova har framför sig.

– Vi är en stor men lokal aktör som vågar testa nya saker och som befinner oss i en tillväxtfas. Som medarbetare har man stor möjlighet att vara med och påverka och göra skillnad. Det ska vi visa!

Vill du få fler insikter och spaningar? Följ vårt nyhetsbrev här!

Fler nyheter