Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2020-01-07

Digital introduktion – tre smarta anledningar

Vem vill inte ge sina nyanställda en bra introduktion? Men det är inte alltid som tiden räcker till. Veckorna går och plötsligt är tillfället förbi. Med en digital introduktion kan både företag och medarbetare använda tiden på bästa sätt. Dessutom är det ett unikt tillfälle att samla kraft kring en gemensam berättelse.

Coreworkers har tagit fram flera digitala introduktioner för olika kunder. Vår copywriter Anna Majdalani är pionjär på området och en av dem som tidigt var med och utvecklade koncept för digitalt lärande, storytelling och gamification för företag i Sverige. Hon listar tre anledningar till varför en smart, snygg och snabb digital introduktion ger nya medarbetare bästa starten.

1. Samma story till alla
Det finns en otrolig kraft i att dela samma historia. Med en digital introduktion får alla samma förkunskaper när de startar eller redan innan första dagen, så kallad pre-boarding. Introduktionen blir den gemensamma berättelsen om företaget, som även befintliga medarbetare kan samlas kring för en återkommande re-boarding. Och tänk på alla ledare, som inte nödvändigtvis behöver vara kommunikatörer, de får hjälp att förmedla företagets viktigaste berättelse. Det här är ett verktyg även för dem.

2. En resurseffektiv investering
Jämfört med dyra introduktionsdagar och utslaget på varje person, då blir digital introduktion nästan löjligt billigt. Eller räkna på de kostnader man riskerar om man inte alls investerar i sina nyanställda. Det är resurser som istället skulle kunna läggas på handledning och kompetensutveckling – ett minst sagt attraktivt startpaket för en nyanställd.

3. Digitalt så klart
Den digitala resan sker i olika takt på olika företag men går i samma riktning. Yngre medarbetare kommer att vara ”digital natives”, vana att inhämta sin information när och var de själva vill. ”Mobile first” är en självklarhet. Oavsett vilken målgrupp ett företag har, så kan man med en bra partner hitta rätt digital form för sina medarbetare.

På Coreworkers har vi hjärtat hos medarbetarna och vet att man når längst med skräddarsydda lösningar. Men det finns även generiska lösningar som kan funka bra, så länge content är målgruppsanpassat, pedagogiskt och i linje med företagets employer brand. Vill du veta mer om digitala introduktioner och digitalt lärande – kontakta oss!

Fler nyheter