Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2020-06-05

Därför är ditt externa employer branding-arbete extra viktigt just nu

Det kan låta logiskt att låta arbetet med extern employer branding få vänta ett tag nu när världsläget är som det är. Men låt oss utmana logiken och hävda att det är viktigare just nu än på länge.

När Randstad publicerade sin Employer brand research för 2020 listade man ”utebliven förståelse för hur det är att arbeta inom en organisation” som det främsta hindret i ansökningsprocessen för kandidater. Man kan alltså säga att företag tappar potentiella medarbetare redan innan kandidaterna hunnit skriva sin ansökan på grund av att de inte får en känsla av hur det är att jobba hos företaget.

Just nu är det kanske inte så många som har möjlighet att anställa, men däremot finns det en stor möjlighet att skaffa sig ett försprång gentemot konkurrenterna om kompetensen nu mitt under den rådande pandemin. Insidan först såklart. Att upprätthålla engagemang hos befintliga medarbetare trots hemarbete, permitteringar och annat som kommit i vägen för en vanlig arbetssituation är prio ett. Men den smarte tar också tillfället i akt och passar på att bygga kännedom om sitt employer brand och sin kultur externt just nu.

Här är tre anledningar:

    • Många har blivit varslade eller till och med av med sina jobb. Det märks i statistiken. Under mars månad såg vår samarbetspartner KSMG en trafikökning med 40% till sina jobbannonser. Dra nytta av att ovanligt många är aktiva på marknaden och kommunicera ditt employer brand även om du inte söker medarbetare just nu.

 

    • Det har blivit billigare att annonsera i digitala kanaler i och med det rådande världsläget. Och 52% av alla kandidater söker information om potentiella arbetsgivare på karriärsidor och i sociala medier, enligt tidigare nämnda rapport från Randstad. Ett strålande läge att driva trafik till just din karriärsida alltså.

 

    • En uppsjö av konsulter och giggare har blivit av med sina kontrakt i och med att företag permitterat. Det är utvecklare, programmerare och massa andra kompetenser som, om man generaliserar, ofta är mindre mottagliga för arbetsgivarkommunikation. Skapa en relation med dessa personer nu för att öka möjligheten att attrahera kompetenser du annars kanske inte når. När det är läge för nya projekt igen har du ett stort försprång.

 

Känner du att du behöver hjälp? Hör av dig till oss så kan vi hjälpa dig att skapa resultat för framtiden redan idag.

Fler nyheter