Det kan låta logiskt att låta arbetet med extern employer branding få vänta ett tag nu när världsläget är som det är. Men låt oss utmana logiken och hävda att det är viktigare just nu än på länge.
När Randstad publicerade sin Employer brand research för 2020 listade man ”utebliven förståelse för hur det är att arbeta inom en organisation” som det främsta hindret i ansökningsprocessen för kandidater. Man kan alltså säga att företag tappar potentiella medarbetare redan innan kandidaterna hunnit skriva sin ansökan på grund av att de inte får en känsla av hur det är att jobba hos företaget.
Just nu är det kanske inte så många som har möjlighet att anställa, men däremot finns det en stor möjlighet att skaffa sig ett försprång gentemot konkurrenterna om kompetensen nu mitt under den rådande pandemin. Insidan först såklart. Att upprätthålla engagemang hos befintliga medarbetare trots hemarbete, permitteringar och annat som kommit i vägen för en vanlig arbetssituation är prio ett. Men den smarte tar också tillfället i akt och passar på att bygga kännedom om sitt employer brand och sin kultur externt just nu.
Här är tre anledningar:
Känner du att du behöver hjälp? Hör av dig till oss så kan vi hjälpa dig att skapa resultat för framtiden redan idag.