För att stärka sitt arbetsgivarvarumärke, attrahera nya talanger och slå hål på fördomar skapade PwC en egen talkshow. “På tal om PwC” bjuder på humor, värme och en ärlig inblick i företagskulturen, där medarbetarnas egna berättelser får stå centrum.
PwC Sverige behövde stärka sitt arbetsgivarvarumärke och attrahera nya talanger för att möta ett stort rekryteringsbehov. Genom tidigare kännedomskampanjer har vi framgångsrikt visat bredden av kompetenser inom företaget. Nästa steg var att skapa ett format som kunde fördjupa förståelsen för PwC:s företagskultur och besvara potentiella medarbetares frågor och fördomar om hur det är att arbeta på PwC. Målet var att inspirera fler att ta steget mot en karriär inom företaget.
För att möta utmaningen skapades talkshowen “På tal om PwC,” ett underhållande och lättillgängligt format som gav en ärlig inblick i företagskulturen. Djupintervjuer med befintliga medarbetare låg till grund för formatet och hjälpte till att identifiera drivkrafter och viktiga frågor hos målgruppen. Det naturliga och autentiska samspelet var centralt, och medarbetarna fick tala fritt utan förberedda svar. Programmet innehöll kreativa och humoristiska inslag, som ja/nej-skyltar, livslinjer och fördomstombola, för att ge tittarna en både engagerande och äkta bild av livet på PwC. Serien publicerades på YouTube och PwC:s karriärsida och kompletterades av korta teasers på sociala medier.
Talkshowen blev ett innovativt och relaterbart sätt att lyfta PwC:s företagskultur och stärka arbetsgivarvarumärket. Serien gav en äkta inblick i livet på PwC och engagerade både potentiella och befintliga medarbetare. Kampanjen nådde 72 894 organiska visningar på sociala medier. På YouTube hade första avsnittet 1 597 visningar (benchmark 140) och 69,4 timmar visningstid (benchmark 7). Andelen ny målgrupp ökade från 22 % till 43 %, vilket bidrog till fler följare. 25 % av användarna på företagets interna plattform, Haiilo, delade innehållet.