Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

a [not so square] identity

En gemensam identitet byggd på kreativitet och flexibilitet


Med We are Adapters [not so square] har Adapteo skapat en varm, lekfull och inkluderande identitet som stärker både intern samhörighet och extern attraktionskraft.

Utmaning

Adapteo har på kort tid genomgått en snabb och omfattande tillväxtresa. Från att tidigare ha varit en del av Cramo står de sedan 2019 på egna ben. Idag verkar Adapteo i nio länder och har expanderat från 130 till cirka 600 anställda, till stor del genom förvärv av flera bolag. Med denna snabba tillväxt kom också utmaningar. Olika företagskulturer, lokala skillnader och avsaknaden av en tydlig gemensam identitet gjorde det svårt att skapa den samhörighet som krävs för att driva företaget framåt. Adapteo insåg behovet av att definiera det som binder organisationen samman – en plattform som skulle stärka samhörigheten internt och attraktionen externt.

Lösning

Genom fokusgrupper och workshop med ledningen skapade vi en djupare förståelse för medarbetarnas drivkrafter och Adapteos ambitioner. Det ledde till utvecklingen av ett tydligt EVP och identitet – We are Adapters. Som nästa steg skapade vi konceptet [not so square], som fångar medarbetarnas kreativa och flexibla förmåga att lösa komplexa problem. Konceptet återspeglar företagets kultur genom en lekfull och varm identitet, där element som hakparenteser och sneda boxar visuellt symboliserar Adapteos unika karaktär. Vi genomförde en intern lansering och har påbörjat arbetet med att integrera den nya identiteten genom hela medarbetarresan.

Resultat

Den nya kulturplattform har snabbt gett effekt. Den nya, lekfulla och tydliga identiteten har omedelbart omfamnats av medarbetarna och blivit ett kraftfullt verktyg för att stärka gemenskapen och skapa samhörighet i organisationen. Resultatet efter första medarbetarundersökningen visar på förbättringar inom sex nyckelområden, som ledarskap, engagemang och teameffektivitet. Adapteo också blivit tydligare i sitt erbjudande externt, vilket har stärkt deras position som en attraktiv arbetsgivare.

– Feedbacken från våra medarbetare har varit överväldigande positiv. Det är verkligen “By Adapters For Adapters".

Simon Persson

a [not so square] HR direktör

Fler case