Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2023-10-23

Åtta skäl att investera i ett starkare employer brand

Employer branding går ut på att strategiskt ta den bästa positioneringen som arbetsgivare. Här är åtta goda skäl att investera i arbetet.

  1. Ett starkt arbetsgivarvarumärke gör det enklare att attrahera kompetenserna ni behöver för att lyckas nå era affärsmål. Dessutom kommer ni kunna fylla era kritiska roller snabbare.
  2. Det finns ingen bättre PR än den ni kan få av era egna medarbetare och alumner. På samma sätt som nöjda kunder är de bästa säljarna, är nöjda medarbetare också era bästa ambassadörer som kan hjälpa er attrahera de bästa kandidaterna genom att ge trovärdiga referenser åt er.
  3. Ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper er att mer effektivt tävla om de alltmer svårrekryterade grupperna – så som IT-utvecklare och ingenjörer.
  4. Organisationer som investerar i sitt arbetsgivarvarumärke ökar sin träffsäkerhet i rekrytering tre gånger om*. Det betyder sänkt personalomsättning och lägre kostnader för kompetensförsörjning.
  5. Ni får mer valuta för pengarna varje gång ni annonserar, vilket hjälper er sänka kostnaderna för betald annonsering i sociala medier. Ni får också fler spontanansökningar och rekommendationer.
  6. Ett starkt arbetsgivarvarumärke kommer leda till fler ansökningar så att ni slipper förlita er på rekryteringsföretag och kostsam rekryteringsannonsering. Många av de aktiviteter som krävs för att bygga arbetsgivarvarumärket är sådant som inte kostar särskilt mycket och som ni kan äga och driva själva: er egen arbetsgivarblogg och aktivitet i sociala medier, till exempel.
  7. Ni kommer kunna attrahera de bästa talangerna utan att för den skull behöva erbjuda de högsta lönerna eller de dyraste förmånerna. Det som skiljer ut er som arbetsgivare så som kultur, och utvecklingsmöjligheter, är ofta viktigare för kandidaterna än lön och förmåner. Genom att kommunicera dessa värden kommer ni att attrahera rätt personer och för mer engagerande skäl än belöning i form av pengar. Nära hälften av de tillfrågade yrkespersonerna i en undersökning av Linkedin** skulle dissa en arbetsgivare som uppvisade låg anställningstrygghet, dysfunktionella team eller svagt ledarskap. Bara 28 procent skulle tacka ja till ett arbete på ett sådant företag – om de erbjöds 10 procent högre lön än de konkurrerande erbjudandena.
  8. Ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper er att behålla medarbetare längre, vilket sänker kostnaderna för återrekrytering, upplärning och tiden det tar för nya medarbetare att bli produktiva. En mycket vanlig orsak till att medarbetare slutar är att de känner sig besvikna eller att de inte kommer till sin rätt under den första tiden i organisationen. I många fall kan ni undvika det genom att potentiella medarbetare redan under rekryteringsprocessen får en realistisk bild av jobbet, organisationen och hur den första tiden kommer att se ut. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det bättre att kandidater drar sig ur processen innan de blivit anställda. Dessutom upplever ofta kandidater att ärlighet kring utmaningarna i tjänsten snarare gör arbetsgivaren mer, inte mindre, attraktiv.

Vi på Coreworkers har sedan 2006 hjälpt hundratals arbetsgivare inom alla branscher och sektorer att stärka sin employer branding för att bättre nå sina affärsmål. Vi stöttar er gärna på er väg framåt!

*Källa: Statistik från Glassdoor, tjänsten där medarbetare betygssätter sina arbetsgivare för att kandidater ska kunna få en ärlig bild av företaget från insidan, visar att organisationer som investerar i sitt arbetsgivarvarumärke ökar sin träffsäkerhet i rekrytering tre gånger om.

** Källa: En undersökning av Linkedin och ICM Unlimited visar att företag med svagt varumärke spenderar minst 10 procent mer i lönekostnader för att rekrytera kompetens.

Fler nyheter