Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nytt koncept ger Akademiska Sjukhuset en röd tråd i arbetsgivarkommunikationen

Svart på vitt – så här är det att jobba på Akademiska sjukhuset


Utmaning

Bristande resurser och personalbrist gör det svårt för Akademiska sjukhuset att konkurrera på samma lönevillkor som bemanningsföretagen. Inte heller kan de lägga lika mycket pengar på marknadsföring och rekryteringsannonser. Sjukhusets olika verksamheter gjorde sitt bästa för att lösa bemanningen, men trots goda initiativ saknades den röda tråden och sjukhusets gemensamma arbetsgivarvarumärke tappade i styrka.

Lösning

Vi såg möjligheten för Akademiska sjukhuset att vara arbetsgivaren som vågar vara äkta i ett stereotypt annonsflöde som lika gärna kunde sälja tandkräm. Vårt annonskoncept bygger på att medarbetarna får säga vad de tycker, både det positiva och det negativa, och med starka, svartvita bilder skapar vi känsla av närvaro och autenticitet. Rekryteringen blir även en aktivitet som höjer engagemang och stolthet internt – och bidrar till ambassadörer som hjälper till att sprida annonserna i sina nätverk.

Resultat

En månad efter en första annonskampanj passerade den totala räckvidden på Facebook 175 000 personer. Vid en senare mätning hade drygt 5 300 klickat sig vidare till kampanjsajten eller direkt till Lediga jobb. Antalet personer som gillat, delat, kommenterat passerade 2 300. Efter två månader släpptes ytterligare fyra annonser ut på FB som fick samma starka resultat. Sjukhuset har tidigare haft problem med negativa kommentarer på sina inlägg – de här kampanjerna fick nästan uteslutande positiv feedback. Kampanjen vann brons på Magnet Awards, SM i Employer Branding, med juryns motivering att vi har lyckats ”på ett kraftfullt och autentiskt sätt beröra och träffa rakt in i hjärtat.”

Ni har fångat vår utmaning på pricken och tagit fram ett koncept som känns perfekt och helt självklart. Vi har fått så mycket positiv feedback både internt och externt.

Johanna Henriksson

HR-utvecklare för ledarskap och employer branding

Fler case