Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Intern kampanj skapar stolhet och engagemang

PwC:s ledare hyllar medarbetare i sina sociala nätverk – en otrolig boost för den interna stoltheten


Utmaning

2020 var ett på många sätt ett tufft men även framgångsrikt år för PwC. Medarbetarna ställde upp med högt engagemang och bidrog starkt till att verksamheten kom ur året så bra. Här ville HR och Kommunikation hitta ett sätt att ”ge tillbaka” och uppmärksamma medarbetarna för deras insatser.

Lösning

Vi utvecklade kampanjen ”Tusen tack” som ett sätt för PwC att skapa intern stolthet och hylla alla dem som ställt upp och gjort jobbet. Grundtanken i kampanjen är att ledarna tackar sina medarbetare – men att de gör det externt, i sina egna sociala kanaler. Där når de både kunder, potentiella medarbetare och andra men det är även ett effektivt sätt att nå ut till de egna medarbetarna. Starten var att VD, Sofia Götmar-Blomstedt, skrev en artikel på intranätet och postade ett inlägg vilket sedan följdes av ett stort antal ledare gjorde detsamma. En landningssida (www.pwc.se/tusen-tack) sattes upp där man kunde läsa mer och internt exponerades budskapen även på digitala tavlor.

Resultat

En översvallande mängd ledare på PwC spred tack till sina medarbetare i sociala medier och effekten var enorm. LinkedIn, Instagram Facebook och de interna kanalerna fylldes av värme och hjärta. Kampanjen fick stark extern uppmärksamhet med mängder av kunder, kontakter och alumner som på olika sätt hörde av sig om hur berörda de blev. Totalt resulterade engagemanget i över 100 inlägg från ledare som tillsammans genererade över 8 200 likes, 445 kommentarer, ett mycket stort antal delningar och en kraftigt ökad trafik till PwC:s karriärsida. De kampanjer vi på Coreworkers gör brukar vara effektiva men den här hör garanterat till dem som gett bäst resultat när det kommer till att skapa engagemang, bygga stolthet och employer brand.

Fler case