Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2020-08-18

Så kryddar du höstens arbetsgivarkommunikation

I en tid där prefixet ”kris” sätts framför allt som handlar om arbetsmarknad och ekonomi, behöver arbetsgivare både satsa extra på engagemanget och kontinuerligt uppdatera om läget i organisationen. Kanske tänker du nu på informationsbrev, mass-mail, stormöten och teammöten? Det fungerar också! Samtidigt vet vi att företag som istället investerar i äkta, personlig och intressant kommunikation, inte bara blir arbetsgivare som ger jobb. De blir arbetsgivare som människor gillar, vill bidra till, prata om och vara bra inför.

Men hur vet man vad medarbetarna vill och behöver höra om? Ett tips är att börja fundera på vilka stora frågor i omvärlden och på arbetsmarknaden som rör sig i ditt huvud just nu. Med största sannolikhet reflekterar medarbetarna på liknande ämnen, om än i andra kontexter. När vi på Coreworkers skapar kommunikation till olika uppdragsgivare så börjar vi gärna med att identifiera medarbetarnas behov. Därefter definierar vi det glapp som finns mellan målbild och verklighet.

Det där glappet är otroligt viktigt. Och det finns överallt, i alla organisationer. Men med rätt budskap och insats kan man brygga över nästan vilken klyfta som helst. Kommunikation tar människor och medarbetare över höga trösklar. Den får dem att se lösningar och möjligheter istället för orosmoln och problem. Kommunikation förflyttar medarbetare och företag framåt. Snabbt!

Så, vad ska du då addera till höstens arbetsgivarkommunikationsplan?

  • Utgå från frågorna om omvärlden, verksamheten och arbetsmarknaden som du själv funderar kring just nu.
  • Skriv ner dem och börja prioritera.
  • Istället för att ge svar på dem i ett och samma mass-mail (inte fel tänkt, men inte heller nytänk) så försök att sätta in dem i medarbetarnas kontext.
  • Gör dem viktiga! Varje ämne förtjänar sitt utrymme, sin tid och plats.

Nu när allt i omvärlden handlar om kris och digitalisering, tror vi att analoga inslag har större potential att sticka ut och boosta såväl organisationer som engagemang. Vi på Coreworkers fick till exempel en tote-bag innehållandes lite sommarläsning och pyssel innan vi gick på semester. Denna påse har följt med många av oss ut i sommarsverige!

Några exempel på hur viktig information kan bli kommunikation i höst:

Det är numer en hygienfaktor att sätta upp lappar på toaletter med ”Tvätta händerna” osv. Idé: Komplettera dem med att skicka ut en tvål och handsprit med er logga ihop med ett trevligt brev, information om förhållhållningsregler till corona samt en peppande hälsning från VD. Sådan kommunikation har betydligt större potential att hamna på medarbetarnas egna sociala konton än lappen på toaletten.

Många mailar nu ut ”välkommen tillbaka” ihop med information om hösten och rådande situation. Idé: Paketera istället informationen fint och skicka ut det fysiskt till medarbetarnas brevlådor. Det skapar bättre förutsättningar för dem att öppna, läsa och ta till sig informationen.

Fortsätter ni att jobba hemifrån? Idé: Ta reda på hur medarbetarna tyckte att det fungerade att jobba hemma i våras och vad de saknade genom att sätta ihop en enkel enkät. Det behöver inte bli en långbänk, använd till exempel Googles verktyg. Med samma kortbänkstänk bör ni återkoppla resultatet och ta action på det som inte fungerade i våras. Vill medarbetarna kanske ha färre check-ins, kortare avstämningar, tydligare eller bara mer digitalt samkväm? Ja, när ni ändå ska återkoppla så passa på att bjussa på något. Vill majoriteten ha fler digitala aw:s? Skicka hem en inbjudan till after work och en t-shirt med ”All dressed up for after work” eller liknande.

Tycker du att det här låter klokt men svårt? Hör av dig till Fredrik Stranne hos oss på fredrik@coreworkers.se så hjälper han dig att komma igång med en plan för att göra höstens nödvändiga kommunikation till motiverande aktiviteter som sticker ut, tar plats och gör er till en arbetsgivare man pratar om.

Fler nyheter