På Coreworkers sedan: Starten 2006
Bäst på: Att koppla HR/people-perspektivet till framgångsrika verksamheter – från det strategiska till det operativa arbetet som krävs för att skapa attraktiva arbetsplatser och framgångsrika verksamheter
På Coreworkers sedan: Starten 2006
Bäst på: Att koppla HR/people-perspektivet till framgångsrika verksamheter – från det strategiska till det operativa arbetet som krävs för att skapa attraktiva arbetsplatser och framgångsrika verksamheter
Jag är beteendevetare och har gått p-programmet. Därefter har jag jobbat brett med HR-frågor som HR-specialist och HR-chef samt varit employer branding-ansvarig på Arla där vi byggde ett starkt arbetsgivarvarumärke inifrån och ut. Dessutom var jag år 2001 stipendiat på Wharton School of Business där jag skrev en rapport om ERM – Employee Relationship Management. Jag förde över tänket från marknadsföring mot kunder till medarbetare – vikten av att attrahera, engagera och behålla genom hela medarbetarresan.
När jag jobbade inom HR så upplevde jag ett behov av en kommunikationsbyrå som förstod och kunde stötta HR med kommunikation på både strategisk och operativ nivå. Jag ville att vi skulle bli en sparringpartner till HR för att stötta, peppa och som på djupet förstår People and Culture och kan hjälpa till med transformation och förändringsarbete. Har ni en ny affärs- eller verksamhetsstrategi? Kom till oss så får vi med medarbetarna – de ni redan har och de ni behöver på resan framåt!
Idag är de frågorna vi arbetar med strategiska verksamhetsfrågor och inte bara HR-frågor. Vi ser ett större intresse för och fokus på frågorna. Och så läggs det mer vikt vid att inte bara attrahera – utan även behålla medarbetare. Det är glädjande att vi idag får jobba mer långsiktigt med inte bara en ansvarig för studentkontakter, utan med högsta ledningen som driver frågorna. Det gör att vi ännu mer kan bidra till en varaktig förflyttning och förbättring.
Det är ett långsiktigt arbete att bygga arbetsgivarvarumärke. Ledningen behöver vara med på resan. Det kan vi också hjälpa till med. Ett bra tips är att lägga fokus på att bygga en attraktiv arbetsplats på insidan samtidigt som man jobbar med den externa kommunikationen. Så klart är jag partisk, men jag tycker att HR precis som marknad bör samarbeta med en dedikerad kommunikationsbyrå.
Drömuppdragen handlar alltid om att göra en varaktig förbättring. Att få vara med som en partner och stötta förändringsresan över tid. Om det sedan handlar om att öka attraktiviteten, stärka kulturen, öka engagemanget eller minska omsättningen av medarbetare spelar ingen roll – det viktiga är att få arbeta med en dedikerad ledning för att skapa arbetsplatser där människor trivs, känner tillit, tillhörighet och kan växa – oavsett bransch. Och att sedan kommunicera det till befintliga och potentiella medarbetare. Happy people ger happy business!