Liseberg går från att vara en säsongsöppen nöjespark till en året-runt-destination. För att lyckas med denna transformation behövs rätt kompetens, samtidigt som arbetsgivarvarumärket måste stärkas för att attrahera både säsongs- och tillsvidareanställda. Utmaningen var att skapa ett koncept som speglar Lisebergs unika kombination av trygghet och glädje, samtidigt som det differentierar arbetsplatsen i branschen och inspirerar framtida talanger.
För att skapa ett kommunikationskoncept som fångar det unika med att jobba på Liseberg utgick vi från insikten att detta arbete innebär att befinna sig i en värld av kontraster. Liseberg är ett kommunalt styrt bolag som erbjuder trygghet och omtanke, precis som en "vanlig" arbetsplats, men skiljer sig samtidigt genom sin unika värld av glädje, energi, fartfyllda upplevelser och starka känslor. Med denna kontrast som grund utvecklade vi kommunikationskonceptet ”Ett vanligt jobb. Fast mer wiiie!” – en lekfull spegling av medarbetarens vardag.
Lanseringen av konceptet markerar starten på en ny era för Lisebergs arbetsgivarvarumärke. På grund av branden på Oceana behövde budgeten omprioriteras, vilket innebar att den första interna lanseringen sommaren 2024 blev mindre än planerat – men desto viktigare. Det framtagna konceptet med en tillhörande guide fungerar som en robust grundplatta för framtida aktivering. Konceptet är långsiktigt och skalbart, utformat för att växa med Lisebergs arbetsgivarvarumärke i takt med dess utveckling.