SCA har stora utmaningar med sin kompetensförsörjning av skogsmaskinförare och har därför initierat en utbildning i egen regi. För att skapa kännedom om den och även SCAs förmånliga erbjudande för entreprenörer, tog vi fram en kampanj där en sällsynt klantig nyhetsreporter försöker få ett scoop bekräftat.
Det råder stor brist på skogsmaskinförare och för SCA och deras affärsområde Skog är det kritiskt för affären. Inom närliggande tid saknas drygt 300 förare. Konkurrensen om arbetskraften är stor och urvalet av kandidater litet, dessutom kommer många förare gå i pension de närmaste åren. För att skapa bättre förutsättningar framöver har SCA initierat en utbildning i egen regi som kommer starta i Sollefteå i höst. De har dessutom ett förmånligt erbjudande för entreprenörer. Utmaningen för oss var att ta fram en kampanj som skulle få kandidater att söka utbildningen samt att få entreprenörer att vilja köra för SCA.
Som grund för uppdraget tog vi fram en rekryteringsprofil för både skogsmaskinförare och entreprenörer där vi intervjuade fler än 20 personer. Utifrån den kunde vi identifiera drivkrafter som skulle kunna attrahera målgruppen. Att använda befintliga förare och den skogliga miljön kändes självklar. För att få uppmärksamhet skapade vi en karaktär i form av en klantig nyhetsreporter. Dåligt utrustad för terrängen klampar han genom skogen i jakt på bekräftelse av de rykten som nått honom om den nya utbildningen och entreprenörserbjudandet.
Kampanjen kom att resultera i filmer för sociala medier, radioreklam samt en kampanjsida. I första fasen riktades den mot personer som kan vara intresserade av den nya utbildningen. Resultatet av annonseringen var fantastiskt och fick en CTR på hela 19,3% på Meta/LinkedIn. Antalet ansökningar slog det uppsatta målet med 212%.