Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter

Viktigare än någonsin att vara relevant

För några år sedan satsade ett fåtal företag på Employer Branding – idag är det en hygienfaktor för de flesta. Ett ökat intresse i kombination med en stor konkurrens om de bästa talangerna har gjort det allt viktigare att vara spetsig i sin kommunikation för att kunna nå ut och hitta rätt kompetens.

Fredrik Stranne, senior rådgivare och VD på Coreworkers, har jobbat med de här frågorna som konsult i 15 år – och hunnit arbeta med hundratals företag. I ett kort samtal delar han med sig av sin erfarenhet och ger råd inför hösten.

– Min reflektion är att få verksamheter har tydliggjort bilden av vilka de ska attrahera, rekrytera och behålla för framtiden. Många saknar en strategisk plan för vilka kompetenser och personligheter de behöver för att bli framgångsrika. Samtidigt vet ju alla att företag med just rätt medarbetare i större utsträckning når sina mål.

Fredrik lyfter det arbete som marknads- och försäljningsavdelningar löpande gör med målgruppsanalyser och personas. Han menar att det finns ett stort värde i att de vet vilka de ska tilltala, hur de ska tilltalas, vad som skapar intresse, var de hittas och när det är rätt tillfälle att nå dem.

– Det är minst lika viktigt för HR att jobba med målgruppsanalyser och riktade erbjudanden till utvalda kompetensgrupper. Trenden att vara relevant har aldrig varit starkare – den syns i all form av kommunikation. Du måste förstå dina målgrupper och hitta rätt vinkling av ditt erbjudande för att matcha det mot rätt talang. Ett övergripande arbetsgivarerbjudande – EVP – behöver givetvis ligga till grunden. Men för att träffa rätt och vara långsiktig behöver det kompletteras med spetsigare budskap för den specifika målgruppen.

I slaget om talangerna har det alltså blivit extra viktigt att HR satsar på att lära känna sina talanger. Vad attraheras de av? Vad gör att de stannar? Var finns de? Hur ser deras världsbild ut?

– Med en strategisk kompetensförsörjningsplan blir det lättare att prioritera målgrupper, för att vidare lära känna och förstå deras drivkrafter, önskningar, behov och attityd till arbetet. Därefter kan vi matcha det mot vad verksamheten har att erbjuda just den här målgruppen. Tillsammans skapar det inte bara underlag för mer träffsäker kommunikation, utan också en plan för vad verksamheten behöver utveckla med arbetsplatsen och sitt erbjudande – allt från ledarskapet till karriärmöjligheterna.

Fredrik avslutar:

– Employer Branding sker idag på tre nivåer! Som bolag i stort, utifrån yrkesgrupp och roll. Det handlar inte om att vara allt för alla – utan att vara rätt för de rätta.

Behöver du hjälp med att definiera din verksamhets kompetensförsörjning, ta fram personas och/eller att mäta intresse och genomslag? Hör av dig till Fredrik Stranne på fredrik@coreworkers.se eller 070-790 85 95 för att boka ett möte – och tillsammans bana väg för långsiktighet.

Fler nyheter