Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Nyheter / 2022-11-11

Bygg ett autentiskt varumärke

Oavsett om det kallas employer brand, arbetsgivarvarumärke eller people purpose – så handlar det om att bygga ett autentiskt varumärke inifrån och ut. Att på ett ärligt sätt visa vilka ni är som företag eller organisation, vad ni står för och varför människor ska vilja jobba hos er.

 

Men varför är autenticitet så viktigt?

Ända sedan sociala mediers begynnelse har vi matats med perfektion. Fantastiska middagar, underbara semestrar, harmoniska familjer och superliv. Men perfektion blir i längden tröttsamt och ointressant. Och kanske är det just därför vi nu ser en motreaktion med plattformar som exempelvis BeReal, där syftet är att visa oss själva och våra liv som det är. Utan filter, utan poserande. På riktigt bara.

Detsamma gäller kommunikation av varumärken – oavsett om kommunikationen är riktad mot kunder eller medarbetare så förväntar vi oss idag trovärdighet, transparens och öppenhet på ett helt annat sätt än tidigare. Det är dessutom mycket kostsamt att inte vara trovärdig. För det som finns på insidan kommer speglas utåt ändå. Det spelar ingen roll om ditt företag har en massa fina värdeord om de inte omvandlas till handling eller efterlevs.

Lyssna på medarbetarna

Att försöka styra vad som sägs och tycks om ett varumärke är svårt. Därför är vårt bästa tips för att öka ett verkligt engagemang och attraktivitet för en arbetsplats nämligen att lyssna på de medarbetare som redan finns på företaget eller i organisationen. Vad behöver de?

Var tydlig & våga stå för något

Att våga göra tydliga ställningstaganden och visa var man står är oerhört viktigt. Ingen vill varken jobba för eller vara kund åt mellanmjölk (eller någon som vänder kappan efter vinden). För att attrahera och behålla talanger behöver arbetsgivare också ha ett högre syfte utöver lönsamhet.

Bjud in – visa vilka ni är

Visa upp vilka ni är bortom generiska floskler och perfekta medarbetarporträtt. Hur känns det att jobba hos er? Så länge innehållet lirar med era värderingar kan det i stort vara vad som helst.

Sist men inte minst – kom ihåg att autenticitet berör och väcker känslor!

Vill du utveckla ditt varumärke och employer brand? Kontakta oss så hjälper vi dig

Och vill du få fler spaningar, sajna upp på vårt nyhetsbrev här!

Fler nyheter