Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Tullverket

Kännedomskampanj satte Tullverket på kartan


Utmaning

Trots att Tullverket är norra Sveriges största arbetsgivare inom IT saknas det kännedom om vad de gör och hur det är att arbeta på myndigheten. Det gör det svårt att attrahera rätt talanger. Tullverket behövde alltså sätta sig själva på kartan bland it-talanger i norra Sverige för att underlätta kommande rekryteringar.

Lösning

Vi rekommenderade en kännedomskampanj i sociala medier där vi kunde nå ut till målgrupperna och bearbeta över tid. Eftersom Tullverket av säkerhetsskäl inte kan visa upp alla häftiga saker som IT gör, valde vi att i korta filmer låta medarbetare berätta om arbetsplatsens tre största styrkor. För en helgjuten kandidatupplevelse rekommenderade vi även att IT-avdelningens sida på karriärwebben skulle uppdateras. Där såg vi över strukturen, fördjupade argumenten och kompletterade med en längre imagefilm.

Resultat

Siffrorna i sociala medier var över snittet för engagemang och frekvens i alla kanaler. Tullverket har även sett en ökning av spontanansökningar förutom de 25 personer som anställdes inom IT under 2020. Resultatet överträffade därför vida förväntningarna, då målbilden i första hand handlade om att bygga kännedom och intresse.

Vi är mycket nöjda med samarbetet med Coreworkers och resultatet av arbetet. De är professionella, har specialistkunskap och stor erfarenhet inom området vilket vi själva inte hade. Vi skulle gärna samarbeta igen!

Christina Medin

HR-specialist

Fler case