Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Sveriges Radio

Väx snabbt in i rollen och uppdraget på Sveriges Radio

Utmaning

Medarbetarnas geografiska spridning och tidsbegränsade anställningar – tillsammans med väntetiden för de centrala introduktionstillfällena – gjorde just introduktionen till en hjärtefråga för Sveriges Radio. Med ett stort samhälleligt uppdrag var det av största vikt att samtliga medarbetare snabbt kom in i verksamheten och förstod värderingarna. Något som ställde krav på såväl innehåll som tajming. Sveriges Radio visste hur man når ut till miljoner lyssnare samtidigt, var det möjligt att nå sina nya medarbetare med samma professionalism?

Lösning

Vi tog fram en digital introduktionsutbildning där nya medarbetare hälsas välkomna redan innan första arbetsdagen. På ett inspirerande sätt får de lära känna verksamheten, förstå vad de är en del av och vad de erbjuds som medarbetare. Genom den nya introduktionen behöver ingen vänta in nästa introduktionstillfälle – alla nyanställda får ett gott och enhetligt första intryck av sin nya arbetsgivare. Naturligtvis är den digitala introduktionen utformad i enlighet med det Employer Branding-koncept vi tidigare tagit fram – "Hos oss växer världen".

Resultat

Under 2018 har 182 personer tagit emot en inloggningslänk till den digitala introduktionen – av dessa har hela 92,6 % tagit del av den! Introduktionen har även vunnit brons i Magnet Awards, SM i Employer Branding, 2017.

Tillsammans med Coreworkers har Sveriges Radio gjort en jättefin introutbildning, som verkligen är uppskattad internt. Kul att den även uppmärksammas externt och jag är jätteglad att samarbeta med det professionella teamet på Coreworkers.

Ann Holmgren

Ansvarig för Employer Branding på Sveriges Radio

Fler case