Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

Svenska Spel

Medarbetarnas bidrag till en större upplevelse hos Svenska Spel

Utmaning

För att kunna fortsätta utveckla framtidens spel och möta en spelmarknad under utveckling behövde Svenska Spel bli bättre på att berätta om sitt arbetsgivarvarumärke och den unika medarbetarupplevelse som spelbolaget erbjuder. Få känner exempelvis till att det är en spännande plats för utvecklare och analytiker. Och oavsett roll får alla medarbetare ta del av och bidra till en större upplevelse inom spelutveckling, spelansvar, professionell utveckling, hälsa och idrott. Målet var både att nå potentiella medarbetare och stärka ambassadörskapet internt.

Lösning

I samband med lanseringen av Svenska Spels arbetsgivarkoncept ”En större upplevelse” fick alla medarbetare skicka in filmidéer om varför det är en större upplevelse att arbeta på Svenska spel. Syftet var att genom olika filmer dels berätta historier om äkta upplevelser, dels att skapa ännu en upplevelse – inte bara kring de färdiga filmerna utan även kring själva filmproduktionen. Medarbetarnas medverkan var det röda tråden, från manus till inspelningen i Svenska Spels brandade miljöer. Det blev hela nio filmer: en employer branding-film och åtta korta upplevelsefilmer för sociala medier, alla med den energi och glimt i ögat som speglar kulturen på Svenska Spel.

Resultat

En målsättning var att få många medarbetare att bidra och delta. Vi lyckades involvera nästan 100 personer i produktionen, tio procent av samtliga medarbetare. Filmsatsningen blev en varumärkesbyggande och ambassadörskapande aktivitet i sig – med stor premiärvisning för alla medarbetare. Medarbetarnas feedback har varit uteslutande positiv och filmerna används fortfarande i Svenska Spels ägda kanaler och delas vidare i medarbetarnas egna nätverk. Filmerna visades också i målgruppsanpassade kampanjer på sociala medier för att öka kännedom, nå potentiella medarbetare och driva trafik till karriärsidan. Kampanjerna nådde en räckvidd på över 170 000 och ca 220 000 videovisningar, med en visningsfrekvensen på hela 50 procent. Så över hälften av de som exponerats för någon av filmerna valde att se hela filmen.

Fler case