Kakor

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att använda siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer här.

Jag godkänner inte kakor

SBC – Ny visuell identitet

En ny visuell identitet gör SBC:s varumärke tydligt och attraktivt


Utmaning

SBC, Sveriges Bostadsrättscentrum, är en av Sveriges största privata förvaltare av bostadsrätter. Företaget är väl etablerat, har en stark affär och är mycket omtyckt av kunderna. När vi på Coreworkers blev inkopplade hade SBC dock identifierat ett område där de hamnat på efterkälken, den visuella identiteten. Den gamla identiteten speglade inte det SBC ville förmedla, det saknades en modernitet och förankring i samtiden. Identiteten var inte heller varken flexibel eller lättarbetad. Dessutom var den inte utformad för bruk i digitala och sociala kanaler.

Lösning

Baserat på en tydlig kravställning utforskade vi ett antal alternativa spår för att sedan landa i att en re-design var rätt väg att gå. Navet i detta var att vi ritade om den gamla symbolen, gav den ett nytt och tidlöst anslag i kombination med en öppen och ren typografisk del. Vi tog även fram en ny elegant varumärkesfärg med tillhörande komplementfärger samt typografi som fungerar både digitalt och analogt. I leveransen ingick även ett tydligt designsystem för att hålla ihop uttrycket i alla kanaler samt en bank med grafiska element för att ge liv. Vi utvecklade även nya manér för foto, ikoner och illustrationer samt en kombinerad budskapsplattform för kommunikation till befintliga och potentiella kunder och medarbetare.

Resultat

SBC har nu en visuell identitet som tar för sig på ett självklart och modernt sätt som ger företaget den uppmärksamhet det förtjänar. Det finns en gedigen historia men nu också en tydlig riktning framåt i hur SBC kommunicerar. Den nya identiteten har implementerats i alla SBCs digitala och analoga kanaler. Från webb, app, sociala medier och digitala nyhetsbrev till all övrig marknadskommunikation. Internt har vi även sett över all typ av kommunikationsmaterial och även dekoration av kontoren.

Vi sökte en ny känsla och tonalitet. Något nytt och mer modernt men ändå inte helt annorlunda. Coreworkers var lyhörda och vi tycker att resultatet blev mycket bra, vilket vi även fått bekräftat från både medarbetare och kunder.”

Camilla Wahlund

Regionchef Öst med nationellt ansvar för försäljning och marknad

Fler case