Cramo har under de senaste åren byggt upp sina sociala kanaler och skaffat sig en trogen följarskara. Fokus för innehållet har varit kundkommunikation och det har varit få inlägg med ett medarbetarperspektiv. Vår utmaning blev därför att hjälpa Cramo att nyttja sina sociala kanaler och befintliga följare för att stärka sitt employer brand – och samtidigt lyfta fram människorna bakom maskinerna. Målet var att öka engagemanget bland befintliga följare.
Med utgångspunkt i en målgruppsanalys av Cramos befintliga följare skapade vi kampanjen ”Shaper of the week” på Instagram där vi lyfter medarbetare utifrån ett professionellt perspektiv, men med en personlig touch. Medarbetarna fick själva bidra med personliga bilder som visar vem de är när de inte är på jobbet. Med en tonalitet med glimten i ögat, porträtteras medarbetarna i sitt rätta element.
Av engagemanget på Instagram att döma uppskattar följarna att lära känna Cramos medarbetare. Engagemangsnivå för kampanjen landade på 4,75% med en genomsnittsinteraktion på 71,2 per post. Medarbetarinläggen har en engagemangsnivå som ligger 1,74% högre än snittet av Cramos alla inlägg och har i genomsnitt 26,2 fler interaktioner. Förutom det faktiska resultatet, märktes också ett stort engagemang bland medarbetarna som deltog i kampanjen och en stolthet över att får vara Cramo-ambassadörer.