Vad händer när steget mellan utbildning och yrkesliv blir för stort? Många nyexaminerade sjuksköterskor får tyvärr en alldeles för tuff start och en del väljer till och med att byta karriär. Akademiska sjukhuset vill göra steget mindre för nyexaminerade sjuksköterskor, så att de tryggt kan växa in i rollen. Utmaningen för oss var att ta fram en kampanj som kunde bevisa att nyexade sjuksköterskor får den bästa starten på just Akademiska. Andra sjukhus erbjuder delar av erbjudandet som Akademiska marknadsför – men ingen annan har allt och Akademiska satsar mer än de flesta andra.
Vi tog fram konceptet ”Väx in i rollen” som vi lanserade på en kampanjsida. Vi lät kampanjen bygga vidare på Akademiskas effektiva kommunikationskoncept ”Svart på vitt”, som låter medarbetarna själva, ärligt och ocensurerat, få berätta om både de utmaningar de haft och det stöd de fått. I enkla filmer förklarade vi erbjudandet och möjligheterna. För att driva trafik till sajten annonserade vi på sociala medier. Lanseringen av en kompetensmodell för sjuksköterskor bidrog till att sätta strålkastarljuset på målgruppens karriärmöjligheter. Och med konceptet kan man enkelt jobba vidare internt. Medarbetare har redan gjort ett flertal aktiviteter i ägda kanaler, bland annat svarat på studenternas frågor.
Det övergripande målet var att driva trafik till kampanjsidan. Vi hoppades även på ett högt engagemang i egna kanaler. Resultaten har vida överträffat alla snitt och förväntningar – ett facit på att budskap och tilltal varit rätt. Annonserna har till och med nått en större publik än målgruppen, vilket såklart ökat kännedomen. Rekryteringsteamet på Akademiska har fått ett ökat antal kontakter. Och det här var bara början. Nu drar vi igång med andra halvan av kampanjen för de nyexade sjuksköterskor som går ut på höstterminen.