Varsågod, en text som (kanske egentligen) inte borde skrivits

Skrivet den 15 maj, 2017 i kategori Coreworkers av Fredrik Holmberg

På sätt och vis känns den här texten lönlös. Du nås ju av tusentals budskap varje dag, varför ska du välja att läsa just den här texten med tankar och reflektioner från mässan Ecommerce STHLM? Hade det varit en film däremot… Förhoppningsvis fångade jag dig ändå så pass mycket här att du vill läsa vidare…

Vi pratar ofta på Coreworkers om att spana på, och inspireras, av andra områden än just vårt egna. Visst, det borde såklart vara en självklarhet man inte ens ska behöva överväga, men det är enklare i tanken än praktiken. Men jag skapade en lucka i kalendern och drog till Kistamässan och Ecommerce Sthlm.
Mässor är egentligen inget jag har så mycket till övers för, men i det här fallet lockade ett gäng föreläsare. Och visst är det också bra att besöka sådana evenemang som vi titt som tätt skapar material till.

Per Holknekt var dagens stora dragplåster och han berättar glatt att han, till skillnad från mig, älskar mässor. Och på ett enkelt sätt ger han mig en av dagens största insikter. ”Framgången till en mässa sker innan mässan, i upparbetandet med att få dit de människor man vill få dit.”

Min första kontakt med denna man var som för så många andra i Big Brother. Inte fan trodde jag då att jag så här 17 år senare skulle bli så inspirerad och tagen av att höra hans historia. Jag far mellan skratt och gråt. Vilken människa! Vilken inspiratör! Har du någon gång möjligheten att se honom föreläsa, ta den!

Alla hans affärsidéer, han har startat 31 företag och varumärke till dags dato, har uppstått till 100% utifrån problem.
– Det är paketeringen för fan. Det är inte produkten det handlar om. Håkan Hellström!!! Det finns en sån connection mellan honom och publiken. Det är så personligt. Han sjunger ju bara till mig.
– Är din produkt identisk med någon annan. Injicera den med en känsla som ingen av de andra har, tipsar han.

Mässor innebär ju fruktansvärt många intryck och alla vill vinna ens uppmärksamhet. Många olika försök för att lyckas. Popcorn, minigolf, godis. Jag ber snällt om en flaska vatten i en monter då jag kämpar med en förkylning och halva min röst gett sig iväg på andra äventyr. Tackar självklart även ja till att ta en folder, för att slippa lyssna vidare på säljsnack. Kommer inte ihåg vad de hade för tjänst att sälja, det blev ingen vidare business, men tack för vattnet.
I det stora hela tycker det är svårt att få koll på vad många utställare vill. Vad de har att erbjuda. Ännu en insikt; det borde gå att hjälpa besökaren mer. Förenkla budskapen.

På tal om intryck. Vi möts varje dag av mellan 3000 och 20000 kommersiella budskap. Tolv av dessa gör en påverkan på konsumenten, berättar Vigor Sörman från mediehuset Splay.
– Det traditionella sättet att annonsera fungerar inte längre om man vill tränga genom bruset och bli en av dessa tolv. Det gäller att skapa innehåll som målgruppen vill se, not skip!

Splay kallar sig den nya generationens mediehus. Man har dryga 600 influencers knutna till sig med Clara Henry i spetsen. Man skapar skräddarsytt innehåll, många rörliga produktioner, åt sina uppdragsgivare.
– Folk betalar för att slippa reklam idag med playkanaler, adblocks och YouTube Red. Vi skapar innehåll, reklam, som målgruppen väljer att se.
Med sitt nätverk har Splay idag fler tittare än alla de svenska linjära tv-kanalerna tillsammans. Man kan lätt säga att Vigor, som startade Splay, spanade rätt och gjorde ett smart val då han lämnade den traditionella tv-branschen (han har varit programledare för När och fjärran och även jobbat med Sveriges mästerkock och Lyxfällan) för några år sen.
– Var finns publiken? Var inte på ett tomt torg, ger han som ett enkelt tips.

Att jobba med influencers ger enligt en undersökning från ODM Group, elva gånger bättre ROI (Return Of Investment) än att använda sig av traditionella annonser. 92% av alla tjejer i gymnasiet använder Snapchat varje dag. I målgruppen 18 till 44 har YouTube större daglig räckvidd än samtliga kommersiella tv-kanaler.
Är det rätt väg att skriva en text i dessa dagar? Jag river de få hårstrån jag har kvar uppe på skalpen och lämnar Kistamässan med en iver att transformera mig än mer in i framtiden.

 

Tre andra uppfångade insikter.

Lojalitet.
Att skaffa en ny kund kräver mer jobb än att konvertera en redan befintlig till fler köp. Ta vara på den möjligheten och lägg minst lika mycket kraft, om inte mer, på att göra dina redan befintliga kunder nöjda. Var rädd om det du redan har. Vårda din befintliga kund. Skapa långsiktiga relationer. Tänket går lätt att applicera på medarbetare.

The WOW-experience.
En lyxig produkt hemskickad i en risig förpackning förvandlar upplevelsen från just lyxig till risig. Däremot kan en lyxig produkt som blir levererad i en än mer spektakulär förpackning skapa en förhöjd upplevelse. Hur möter du dina medarbetare med kommunikation?

Insourcing.
Har du dold talang i din organisation? Någon av dina medarbetare kanske är extra bra på att fotografera, någon kanske brinner för att klippa film. De kanske kan bidra med att skapa innehåll för att visa insidan av att hur det är att jobba hos er, stärka ert arbetsgivarvarumärke. Någon kanske vill skriva en spaning från en mässa…