Värdet av medarbetarens röst

Skrivet den 29 april, 2015 i kategori Coreworkers, Employee Engagement, Nyheter av Coreworkers

”Genomsnittligt har medarbetarna på ett företag 10 gånger högre socialt följe än företaget självt. Och de skapar även högre engagemang.”

Citatet kommer från Why vocal employees are a company’s best PR – en artikel från Fast Company, skriven av Daniel Roth, Executive Editor of LinkedIn. Han har grävt i den data som 50 000 LinkedIn-inlägg genererar varje vecka. Datan visar att endast 2 % delar sina företags uppdateringar men att när de väl gör det generar 20 % av alla dessa visningar likes, kommentarer och delningar. Så även om inte alla medarbetare brukar dela med sig av sin arbetsgivares inlägg, blir effekten desto större när de väl gör det.

Hur får man då fler medarbetare att dela inläggen? Frågan man bör ställa är: Vad händer om man inte ger färdiga riktlinjer framställda av kommunikationsavdelningen? Förra året anställde Dell 43 medarbetare för att kontinuerligt publicera inlägg på LinkedIn och SlideShare om det som ligger dem varmt om hjärtat för att skapa större intresse bland deras läsare.

Från Dell får vi också ett annat bra exempel på vilken effekt en medarbetares inlägg som inte handlar om företagets produkt kan ha. Kevin Green, Executive Director of Marketing på Dell, skrev ett inlägg om det han lärt sig från sin pappa som nyligen gått bort efter en tid med Parkinsons. Ett personligt och ärligt meddelande som han förväntade sig skulle få några likes och kommentarer från nära och kära. Några veckor senare hade han över 200 000 visningar och tusen kommentarer. Ett inlägg som generade dussintal konversationer med nya människor om allt från Parkinsons till content marketing.

Eftersom medarbetarna är företagets viktigaste resurs och främsta konkurrensmedel är det ju dem vi ska lyfta fram och deras budskap som vi ska sprida. För vad är det egentligen som skapar mest intresse för ett företag? Ett inlägg om tekniken bakom en produkt eller ett passionerat inlägg från en medarbetare om vad som driver dem? Det senare väcker ett intresse som i i sin tur skapar ett engagemang och i slutändan får fler människor att öppna upp ögonen för just ditt företag.

Olika företag har olika förutsättningar utifrån sitt varumärke. Det gäller att hitta en strategi utifrån respektive utgångspunkt. För det kostar att dölja sig bakom argumentet att medarbetarna som budskapsbärare kan innebära fel PR för företaget. Frågor som är viktiga att ställa sig i detta sammanhang är:

• Slutar medarbetare för att de söker efter en större scen att stå på än deras företag är beredda att ge, eller
• Stänger vi dörren för potentiella medarbetare och kunder för att de inte förstår vad företaget står för?

Läs hela artikel, Why vocal employees are a company’s best PR, på Fast Company.

[Photo: Flickr user ilouque]