Tjäna på tillgänglighet

Skrivet den 22 maj, 2012 i kategori Coreworkers, Employer Branding, Fredrik Stranne, Nyheter, Personal & Ledarskap av Coreworkers

Ett regelverk för användande av sociala medier är rätt. Men att förbjuda medarbetare att nyttja de nya möjligheterna är fel – och får tråkiga konsekvenser.

Elin Arnell, projektledare Coreworkers, och Fredrik stranne, VD CoreworkersFör någon månad sedan ringde en vän och berättade glatt att hon just hade fått en ny dator med tillhörande mobilt bredband samt en smartphone av sin arbetsgivare. Med telefonen kan hon, oavsett var hon befinner sig, logga in på företagets intranät, servrar och e-postsystem. Det är fantastiskt – vilken flexibilitet. Hennes stressnivå minskar markant när hon har möjlighet att hålla sig uppdaterad även när hon inte är på plats. Hon kan snabbt ge svar på frågor som annars hade blivit liggande. I samtalet var hon genomgående positiv till företaget, en sann ambassadör kort och gott.

Nu i veckan pratade vi igen och det som tidigare var ett positivt ambassadörskap hade nu ändrats till något helt annat. Eller som hon uttryckte det: ”Jag kan gärna göra jobbgrejer på min fritid, men då ska jag också kunna vara privat på mitt arbete”. Företaget hade spärrat alla möjligheter till socialt utbyte på nätet, till exempel Facebook och Twitter.

För oss känns det självklart – vi kan inte kräva tillgänglighet utan att erbjuda något i gengäld. En fin mobiltelefon råder inte bot på detta. Ska du kunna arbeta när du är privat måste du också kunna vara privat när du arbetar. Hur ska dygnets alla timmar annars gå ihop? Det går inte att prata om balans om vi inte litar på medarbetarens förmåga att hantera flexibiliteten. Vi kan inte ge kakan, men sedan äta upp hela själva.

Många är de rekryteringar som sker genom nätverk och rekommendationer. På Facebooksidor och Twitter skriver vänner dagligen om att de söker kollegor till de företag där de är anställda. Just för att de vill och för att de har möjligheten att göra detta. Är din organisation beredd att stå utanför de möjligheter era medarbetare kan generera via de sociala medierna?

Att använda säkerheten som en anledning till att spärra den här typen av sidor håller inte längre. Om företaget har hittat ett tillräckligt säkert sätt för medarbetarna att komma åt företagsinformation även utanför det fysiska kontoret, borde det också gå att hitta ett säkert sätt att använda sociala medier på. Det handlar om vilka prioriteringar man vill göra. För det finns säkra lösningar. Titta bara runt bland alla företag med hög grad av sekretess som redan har ordnat detta.

Att ta fram en policy kopplad till hur företagets medarbetare ska använda de sociala medierna är viktigt. Tydlighet gör det också enklare att kunna lämna över förtroendet till medarbetaren och få denna att känna en högre grad av frihet under ansvar.

En annan fördel med de sociala medierna är erfarenhetsutbytet och möjligheten att snabbt söka information. Själva gör vi det varje vecka. Det kan handla om allt från att be om hjälp för att komma i kontakt med rätt person till konkreta tips för att bli effektivare i arbetet. Låt inte era medarbetare gå omvägar när det finns genvägar som både är snabbare – och bättre.

 

Publicerad i Personal & Ledarskap nr 2, 2012.