Så ger Stångåstadens employer branding affärseffekt

Skrivet den 24 november, 2016 i kategori Coreworkers, Employer Branding, Nyheter av Jennie Jensen

I veckan bjöd vi på Coreworkers in till vår återkommande frukostklubb. Den här gången var det fastighetsbolaget Stångåstaden från Linköping som berättade om hur de skapar resultat genom ett omfattande arbete inom employer branding och employee engagement.

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. När medarbetarna är den främsta tillgången och det viktigaste konkurrensmedlet säger det sig själv egentligen. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare (enligt Great Place to Work). Hela 96 procent av medarbetarna anser att arbetsplatsen är mycket bra och 95 procent rekommenderar sin arbetsgivare. HR-chefen Malin Wettre och marknadschefen Marie Aktö jobbar tätt ihop och har också ökat sin budget.

Fler vill jobba hos Stångåstaden
Tack vare tydliga insatser har Stångåstaden blivit mer kända bara på ett par år bland de målgrupper de vill attrahera. Linköpingsbornas intresse för att jobba hos Stångåstaden har ökat från 42 till 53 procent mellan 2012 och 2015 och vid mätningen 2015 hade andelen som inte kände till Stångåstaden som arbetsgivare sjunkit från 29 procent till 4 procent.

Tydlig arbetsgivarkommunikation skapar mätbara resultat
Vi på Coreworkers är väldigt glada att få vara med på Stångåstadens resa.
Tillsammans har vi kopplat ihop den övergripande strategin ”Ett steg före” med arbetsgivarlöftet ”Vi vågar visa vägen”. Allt bygger på input från medarbetarna själva samt input från ledningen vad gäller ambitionerna framåt. Vi har tillsammans tagit ut budskapet i kommunikativa lösningar, bland annat genom ett digitalt spel som skapar aktivitet i Stångåstadens monter på arbetsmarknadsdagar, ett digitalt värderingstest som hjälper företaget att skapa kontakt med rätt kandidater och genom ett nytänkande platsannonskoncept i fast- och filmformat. Dessutom har vi hjälpt till med intern implementering av employer branding-arbetet och intern storytelling.

Några av alla aktiviteter som stärkt Stångåstaden som arbetsgivare:
• Tydlig röd tråd mellan värdegrund och kundlöfte
• Medarbetare som ambassadörer för företaget
• Värdegrund som integrerats i affärsplanen och som används i exempelvis utvecklingssamtal och lönesättning
• Vision som tagits fram av både ledning och medarbetare
• Arbetsgivarerbjudande som bygger på medarbetarnas upplevelser och som kopplar an tydligt till den övergripande strategin
• Nollmätning innan aktivitetet för att kunna se utvecklingen
• Tydliga och välutvalda mätpunkter (exempelvis valde Stångåstaden att byta ut medarbetarundersökningen i den tidigare formen mot Great Plae to Work för att kunna jämföra sig med de allra bästa arbetsgivarna)
• Budskapen har tagits ut i konkret och tydlig kommunikation
• Istället för många olika aktiviteter har man anammat strategin ”Färre men värre”, det vill säga det som görs sticker ut och har skapat tydlig effekt
• Stångåstadens auditions inför sommarjobb där intresserade får komma till företaget under en lördag och prata med HR-specialister och chefer och dessutom erbjuds intervjuträning, skapar pr genom att lokalmedia skriver om aktiviteten. Köerna ringlar sig nämligen långa. Till 100 sommarjobb har man haft 500 sökanden. Varje kandidat får direkt återkoppling efter intervjun så även om det inte blir ett jobb får kandidaten med sig nyttig feedback för framtiden
• För att samla idéer har Stångåstaden ett återkommande innovationslabb med medarbetare, kunder och studenter, liksom en kreativitetsbank där medarbetare kan samla tid för att utveckla idéer
• ”Månadens dilemma” är en aktivitet där så kallade skoskavsfrågor i organisationen diskuteras i grupp och hanteras av cheferna så att frågorna kan utageras
• Stångåstadens walk of fame – klisterlappar på golvet i företagets lokaler som visar goda exempel på medarbetare som vågar visa vägen.

Stångåstaden förebilder
Vi på Coreworkers är glada och stolta över samarbetet med Stångåstaden som vässat sitt arbetsgivarvarumärke genom ett strategiskt, tydligt och mätbart arbete över funktionsgränserna. Stångåstaden är förebilder i att koppla ihop sin vision och övergripande mål med sin people business. Vi som jobbat tillsammans i projektet är: Marie Solberg (copywriter), Fredrik Holmberg (art director), Elin Arnell (projektledare), Jimmy Bergqvist (designer), Patrik Gullbert (original) och Dennis Cessan (creative tech/webbutveckling).

På bilden syns: Marie Solberg, Fredrik Holmberg, Malin Wettre (HR-chef, Stångåstaden), Marie Aktö (marknadschef, Stångåstaden) och Elin Arnell.

Är du också intresserad av Coreworkers frukostklubb där vi lyfter fram framgångsexempel bland våra kunder och andra att inspireras av? Följ oss på Linkedin, håll utkik efter våra frukostklubbsannonser eller mejla jennie@coreworkers.se för att komma med på vår gästlista!