Mycronic – Employer branding-koncept

Stolta medarbetare i 21×7 meter

Utmaning: Mycronic är ett svenskt high-tech-företag som förser elektronikindustrin med världsledande lasermaskritare och ytmonteringsutrustning. För att behålla sin position behöver de både behålla sina befintliga medarbetare och rekrytera de bästa.

Lösning: Ett Employer branding-koncept (”We enable the future of electronics”) som bygger helt på medarbetarnas upplevelse och ledningens ambition och dessutom förstärker företagets varumärkestagline ”When passion meets innovation”. I samband med lanseringen monterades en fasadvepa upp – nu pryder de stolta medarbetarna inte bara karriärwebben, utan dessutom en hel vägg av huvudkontoret i Täby. Dessutom tog vi fram ett nytt bildmanér och ett platsannonskoncept.

Process: Vi tog fram ett nytt arbetsgivarvarumärke som bygger på resultaten från fokusgrupper med utvalda medarbetare och en workshop med ledningen. Med avstamp i arbetsgivarvarumärket har koncept (”We enable the future of electronics”) och budskap tagits fram för att användas i de olika produktionerna. För att lansera jobbet internt höll vi både en chefsutbildning och ett globalt lanseringswebinar om EVP:t.

Arbetsgrupp: Fredrik Holmberg (art director), Marie Solberg (copywriter), Fredrik Stranne (projektledare), Elin Berg (produktionsledare), Patrik Gullbert (original). Vi anlitade Satu Knape för att fotografera.