Orange is the new black

Skrivet den 22 augusti, 2013 i kategori Coreworkers, Employer Branding, Kampanj, Media, Nyheter av Claes Chatillon-Winbergh

Nu är det inte nya Netflixserien jag syftar på utan King som under ett par veckor i juni tapetserade Malmö med sin nya rekryteringskampanj. Om du inte känner till King (ännu) så är det ett svenskt bolag som utvecklar och marknadsför spel till smartphones, surfplattor och Facebook. Förresten har King nu tagit över förstaplatsen på Facebook som världsledande spelutvecklare från amerikanska Zynga. Det är främst spelet Candy Crush Saga som bidragit till framgången. Även på mobila enheter är King störst med över 100 miljoner dagliga spelare i nätverket.

– Vi är i en stark utvecklingsfas och behöver anställa ett flertal medarbetare till vår Malmöstudio. Samtidigt är det viktigt för oss att visa vilka vi är och att synas som arbetsgivare lokalt. Även om vi är stora internationellt så är vi än så länge inte kända av alla i vår bransch här hemma. Det vill vi ändra på, säger Martin Bunge-Meyer, PR-ansvarig på King.

Vi jobbade hårt några varma veckor i maj för att hinna få kampanjen klar i tid. Förutom utomhus har kampanjen även gått i print och på Linkedin och Facebook med en specialproducerad kampanjwebb med film som tar hem trafiken.

– Kampanjen har fått ett stort genomslag, vi tredubblade antalet ansökningar under perioden och nu i höst börjar ett helt gäng nya medarbetare. Otroligt kul också att få gå ut och vara så publika i rekryteringen. Filmen Coreworkers producerade till kampanjen har fått imponerande 200 000 visningar hittills på Youtube, säger Martin Bunge-Meyer.King – Affisch i Malmö