Några semesterinsikter med rekryteringspotential

Skrivet den 4 augusti, 2017 i kategori Coreworkers av Emma Hagberg

När semestern fungerar som den ska, går dina tankar igenom olika faser. Du börjar med att sakta men säkert koppla bort, även om du inte kopplar ner helt. Det tar minst en vecka innan hela hjärnan går Out of Office.

Sen, äntligen, kan du börja bekymra dig över saker som är viktiga på riktigt. Som om bea eller tzatsiki är godast till kvällsgrillningen, om det är fram- eller baksida som fått mest sol och att det var lite dumt att klämma in ALLA Game of Thrones i våras. För tänk om det regnar, typ hela sommaren. Och den enda gången du blir besviken på riktigt är när du kollar på Instagram för trehundraelfte gången och det fortfarande inte kommit upp någon ny story.

Men det kommer också gå över, för de flesta.
Till slut kopplar du förhoppningsvis ner helt.
För det är semester.
Och du glömmer bort hur det är att inte ha semester.
Du känner dig instängd när du inte får gå i flipflops.
Och att handla kvällens middag blir ett projekt som tar upp halva dagen.
Sedan blir du rastlös.
Du sätter igång ett projekt.
Målar en vägg, städar en vind, sorterar allt som går att sortera.
Omedvetet sorterar du i tankarna.
Och plötsligt har du sorterat fram att du inte vill tillbaka till jobbet.
Du vill inte jobba alls.
Du vill bli Mandelmanns.
Helt självförsörjande på landsbygden.
Eller starta ett bed and breakfast.

Men du kommer över det också. För det räcker ju faktiskt med att börja på ett nytt jobb. Nya spännande avstämningar, en ny vardag, mail från nya personer, börja träna på lunchen och ha matlåda minst varannan dag.

Ungefär så går det till i många huvuden så här i semestertider. Det är inte vetenskapligt bevisat, men på ett ungefär. För det är ju en tid då man generellt förbereder sig för höstliga förändringar.

Så det betyder att det är nu, just precis i denna augustistund, som flest personer på en och samma gång funderar över nya karriärmöjligheter. Och med största säkerhet så har även den allra bästa kompetensen haft semester och tid att fundera kring sina möjligheter till miljöombyte. Allt det här sker samtidigt som det kommer upp minst platsannonser på hela året. Det betyder att när det finns som minst konkurrens över kompetensen – är kompetensen som mest angelägen om att hitta nya utmaningar.

Därför vill jag bjuda på något tänkvärt inför, låt oss säga, julledigheten. Om möjligt, se över ert rekryteringsbehov innan ni går på semester. Lägg sedan upp annonserna i mellandagarna, och varför inte låta dem ligga kvar hela januari ut? Annonsera sedan tjänsterna där målgruppen finns i semestertider – det vill säga på Instagram och Facebook – som de har tid att kolla trehundraelva gånger i minuten. Prata gärna nära målgruppen i annonserna, var relevant och som vanligt kortfattad.

Och så vill jag passa på att slå ett slag för att hålla karriärsidor och sociala flöden levande när verksamheten i övrigt är sovande. Förbered med relevanta medarbetarstories. Lyft upp en medarbetare som fått en ny insikt över en semester och som därför landade drömjobbet. Hitta en annan som gick från att jobba med något till att göra något helt annat. Historier som inspirerar. Det tror jag är bra för ett arbetsgivarvarumärke!

Text av Emma Hagberg