Inbound Recruitment – interagera för att attrahera och rekrytera

Skrivet den 2 maj, 2017 i kategori Employer Branding, Inspiration av Anna Holmgren

I vår förra spaning djupdök vi i vikten av att utveckla arbetsgivarkommunikationen i digitala kanaler, med fokus på den viktigaste av våra egna rekryteringskanaler – karriärsidan. Detta för att kunna konkurrera och hålla sig i framkant på den tuffa spelplan där vi slåss om att attrahera rätt kandidater.

Våra egna kanaler är en viktig plattform, och inte minst landningsbas, när vi vill skapa relationer med kandidater. Här har vi möjlighet att styra innehåll, som vi sedan kan dela i kanaler som passar våra målgrupper. Genom att leda kandidater hem till oss själva kan vi dessutom bygga upp vårt eget nätverk av personer som är intresserade av oss som arbetsgivare och följa deras rörelsemönster.

Vad innebär Inbound Recruitment?
För att svara på den frågan behöver vi gå tillbaka till ett besläktat begrepp, Inbound Marketing, som länge varit ett effektfullt verktyg för marknadsförare och säljorganisationer att nå ut till sina målgrupper. Kärnan i begreppet är att ta fram starkt innehåll, marknadsföra och starta dialog i egna kanaler för att skapa nyfikenhet och därefter bygga upp en bas av människor som är intresserade av det som ditt företag erbjuder.

Säljaren lyckas genom Inbound Marketing att skapa relationer till potentiella kunder och få in fler leads – innan de ens vet om att de är i köpartagen – och marknadsförare stärker varumärket genom att knyta till sig rätt målgrupper i ett tidigt skede.

Nu har Inbound Marketing tagit sig in i HR:s tankar och framöver kommer vi se ännu mer kvalitativt innehåll som talar till potentiella kandidater ­– många benämner det som Inbound Recruitment.

Hur gör ni detta till ert framgångskoncept?
För att lyckas med Inbound Recruitment är det viktigt att skapa en bild av framtida rekryteringsbehov och utmaningar, samt att identifiera vilka målgrupper ni vill nå och vad som är viktigt för dem. Nästa steg är att skapa innehåll i olika former som leder till nyfikenhet, engagemang och dialog. Därefter börjar arbetet med att underhålla nätverket av potentiella kandidater och fortsätta att regelbundet leverera relevant innehåll – allt för att de, vid rätt läge, ska ta action och välja oss som arbetsgivare.

Om alla dessa steg följs kan Inbound Recruitment vara ett effektivt sätt att interagera med och knyta till sig de bästa kandidaterna.

Källor:
https://www.hubspot.com/inbound-recruiting
https://www.workitdaily.com/inbound-recruiting-need/
http://www.doidea.se/blog/attraherar-du-dina-basta-talanger-genom-att-nyttja-inbound-metodiken