Generation Connected

Skrivet den 27 november, 2015 i kategori Employer Branding av Coreworkers

– Är du som arbetsgivare rustad för vad som sägs om er i sociala medier?

Generation Connected är alla som är aktiva i sociala medier. De avgränsas inte av ålder (även om i princip alla under 35 år är där). Det personliga nätverket är social valuta där delningen är det viktigaste, för att vara relevant. 92 % litar på andras rekommendationer innan de tar ett köpbeslut och trenden växer också vid beslut att söka ett visst jobb.

Generation Connected agerar likadant oavsett om det handlar om att köpa en produkt eller hitta ett nytt jobb. Potentiella kandidater följer vad som delas i sitt nätverk och lyssnar mer på vad okända personer säger än vad den potentiella arbetsgivaren själv säger om sina tjänster och produkter.

Glassdoor är en rating site för jobb. Om man går i tankar att byta jobb kan man gå in där och läsa subjektiva omdömen om olika arbetsgivare, skrivna av befintliga och före detta medarbetare. För att attrahera rätt kandidater behövs därför en kultur som hjälper medarbetarna att vilja vara ambassadörer.

När ni som arbetsgivare känner att ni har hittat er perfekta kandidat och ber att få referenser ska ni inte bli förvånade över om de, i sin tur, ber att få referenser från er. De vill nämligen prata med era medarbetare och höra hur det är att jobba hos er innan de bestämmer sig för att tacka ja ett jobberbjudande.