Anna delar sina erfarenheter av People Business

Skrivet den 14 mars, 2017 i kategori Coreworkers av Karin Ahlberg

Välkommen Anna!

Coreworkers nya Head of People Business, Anna Collin kommer från SEB där hon de senaste sju åren har arbetat med Employer Branding och även med rekrytering och traineeprogram på global nivå.

– Jag har gjort hela resan från ax till limpa. Det fanns ingenting när jag började, idag finns en struktur och en långsiktig strategi på plats för SEB:s arbetsgivarvarumärke.

Annas intresse för Employer Branding väcktes långt tidigare då hon arbetade på marknadsavdelningen. Det var bl.a. Anna som lyfte frågan att börja att arbeta med SEB:s arbetsgivarvarumärke för att förtydliga och stärka det. Till en början gick det trögt att få HR och ledningen att förstå varför det var så viktigt att jobba strategiskt med det här området. Det var svårt att få resurser och även om det fanns en förståelse att det var viktigt att jobba med dessa frågor på en övergripande nivå så visste få hur man skulle gå tillväga eller hur det påverkar, menar Anna.

2009 tog Anna kontakt med Coreworkers. Hon kände att hon ville ta rygg på någon som kan området.
– Coreworkers stack ut bland dem vi träffade. De var mest trovärdiga kring case och de ville fokusera på ”rätt saker”, säger Anna.

När Anna lämnade SEB i februari i år hade Employer Branding-teamet vuxit till sju personer och ett globalt nätverk hade skapats för att arbeta med medarbetarkommunikation. Hon hade kommit till en punkt där hon ville gå vidare och både bidra till utvecklingen och utvecklas själv.

– Jag har så mycket mer och ge och framför allt ett sug att dela med mig av mina erfarenheter till andra. När Fredrik Stranne (Coreworkers vd) frågade om jag ville börja jobba på Coreworkers var jag redo att tacka ja. Är det någonstans jag vill jobba så är det här, för här får jag jobba för det jag brinner för, komma ut på den kreativa arenan och dela med mig av mina erfarenheter.

I framtiden tror Anna att People Business-frågan kommer klättra högre upp på agendan både för bolagsledningar och på styrelsenivå.  Till syvende och sist handlar det om människor som arbetsgivare och organisationer behöver attrahera, rekrytera och behålla. Konkurrensen om kandidaterna är stenhård. Företag och organisationer måste vässa sin förmåga att förtydliga och kommunicera sin ”själ” och vad det är som gör att de sticker ut bland sina konkurrenter så att de ökar sina möjligheter att rekrytera, behålla eller utveckla de kompetenser som behövs för att skapa de bästa produkterna och tjänsterna och därmed ha de bästa kunderbjudandena

– Ni behöver även fokusera på era befintliga medarbetare, få dem att trivas och vara goda ambassadörer. Det är då ni på riktigt kan konkurrera om talangerna, tipsar Anna.